Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Sunday, July 18, 2010

Luahan Sepi seorang isteri tiada anak



Luahan Sepi Seorang Isteri Tiada Anak



Sepi......
Sepi adalah abstrak
Tidak dapat dipindah rasa kepada sesiapa pun
Tidak ada yang memahami sepi itu
Walaupun mungkin ingin memahaminya
Tetapi tidak mungkin akan faham kecuali merasainya sendiri
Sepi adalah seperti api dalam sekam
Membakar dalam diam, hangus bak debu hancur diterbang angin
Siapa yang lebih memahami erti sepi selain dari seorang isteri
Yang sunyi dan mendambakan kasih sayang
Yang menanti hari demi hari
Tangisan bayi yang amat dirindui
Insan yang ingin dibelai dan membelai
Insan yang ingin berkata-kata, berkomunikasi

Sepi itu membingungkan
Sepi itu membosankan
Sepi itu sunyi
Sepi itu gila
Sepi itu sedih
Sepi itu marah
Sepi itu diam
Sepi itu tidak dapat digambarkan
Apa itu sepi!!!

Sepi itu adalah racun rumahtangga
Sendirian dirumah atau bergelak tawa bersama
Sepi itu tetap ada
Bagai selumbar
Kemana sahaja dibawanya
Selagi tidak dapat dikeluarkan
Selagi itu ia menyakitkan.

Sepi itu perosak
Bagai sembilu yang menghiris hati
Apa lagi suami tidak mengerti
Hari-hari keluar katanya mencari rezeki
Dari pagi hingga senja
Katanya pergi bermesyuarat
Dari senja hingga bulan ditengah kepala
Celiknya mata tiada.. tidurnya pun tiada
Dengan siapa inginku berbicara
Tentang remuk rendam hati gundah gulana
Dengan siapa kuingin berbicara
Tentang tiada adilnya dunia ini untukku
Tentang mereka yang sempurna
Tentang aku yang diuji
Tentang hidupku yang kosong

Kau pendengar suamiku
Kau cuba jadi yang terbaik
Tetapi kau hanya mendengar dan kau tak mengerti
Sehingga aku terpaksa berbicara berulang-ulang kali
Sehingga aku terpaksa menulis nota bicara hati
Sehingga aku tidak dapat menahan lagi
Lunak suaraku lalu menjadi tinggi.

Lalu kau merajuk
Kau marah
Kau kata aku mengikut rasa
Kau kata aku tidak menghormatimu
Kau kata kau cuba memahamiku
Kau kata semua perlakuanmu satu tuntutan
Tapi pernah kah kau memahami tuntutan isterimu ini?

Apa yang aku inginkan?
Anak
Anak
Anak!
Kau kata kalau sepi bekerjalah
Kau kata kalau sepi belajarlah
Tapi kau tak pernah mahu memahami
Betapa lebih sakitnya aku diluar sana
Lebih sakitnya jika aku bergaul
Lagi peritnya sepi itu setiap waktu
Lagi peritnya menghadapi
Hari-hari pertanyaan tentang anak
Hari-hari pernyataan tentang anak
Bagai segunung duri yang mengikat ketat
Melilit dileherku sehingga aku hampir lemas
Dan tajamnya merosakkan jiwaku

Lalu kau kata lagi suamiku
Apalah dayamu untuk mencantumkan dua benih ini
dan kau pula berputus asa
Bunuhlah dirimu agar aku boleh mencari pengganti
Kau pun tidak mahu jadi begini
Sesalmu, tangisanmu moga-moga mencairkan marahku

Lalu aku terkasima
Melihat lakon layar bahtera perkahwinan ini
Sungguh mudah kata-katamu berbicara
Sungguh mudah kau selesaikan erti sepi
Dalam bingung kelahi suami isteri
Dalam sedu tangisku
Erti sepi itu tidak sampai kepadamu.

Lalu kau tanya lagi
Setelah aku memberimu jawapan berulang-ulang kali
Setelah aku memberimu penyataan berulang-ulang kali
Dan kau bertanya lagi
Apa yang kau mahu isteriku?
Lalu aku untuk sekian kalinya menjawab

Temani aku..
Lebihkan aku dari kawan-kawanmu
Lebihkan aku dari masyarakatmu
Lebihkan aku dari kerjamu
Berbicaralah denganku
Bawalah aku disisimu seperti kita bercinta dahulu
Aku betah tinggal dirumah sendirian
Tapi pulanglah kau suamiku tanpa lengah
Temanilah aku sepanjang malam
Supaya aku dapat membelai seorang insan
Supaya aku dapat dibelai seorang insan
Jadikanlah rumah sepi ini hiburanku setiap masa kau ada disisiku
Supaya aku menjadikannya kenangan setelah kau bekerja esok hari
Menjadikannya semangat untukku melakukan kerja-kerja sehari-hari
Menjadikannya benteng menghalang sepi
Jika kau masih sayang padaku
Maka mengertilah aku memerlukanmu disisiku
Lebih dari seisi dunia ini..
Gembirakanlah aku
Buatlah aku tersenyum
Biarpun lautan pahit dihadapanku
Aku sanggup hadapi selagi kau sentiasa disisi

Setelah kau bawa aku keluar dari daerahku
Keluar dari kebiasaanku
Keluar dari insan-insan yang aku sayangi
Masuk ke daerahmu yang asing bagiku
Masuk ke mahligai yang kau bina untukku
Kau biar aku terkapai-kapai
Kau tinggalkan aku terpinga-pinga
Kau lepaskan aku sendirian
Dari hari ke hari
Dari minggu ke bulan
Dari bulan ke tahun
Lalu dimanakah kesabaranku lagi
harus aku pertahankan.

Wahai suamiku
Aku menyayangimu
Ku korbankan kesenanganku
Ku ikutmu menjelajah wilayah asing
Ku berbuat baik dengan saudara maramu
Ku hormatimu suamiku
Ku jaga hartamu dan kesayanganmu
Ku jaga peribadiku, agamaku, solatku untukmu
Maka tolonglah aku suamiku
Hindarkanlah aku dari sepi ini..
Kerana ia merosakkan aku dan engkau
Merosakkan rumahtangga kita
Bantulah aku dengan sentiasa ada disisiku
Layanilah aku diwilayahmu agar aku tidak terasa sepi.

Wahai suamiku
Fahami aku..
Fahami aku
Dan fahami aku..





Nukilan:
Cayangdqte
11.17am
Ahad, 18 Julai 2010

No comments:

Post a Comment