Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Thursday, December 31, 2009

Selamat Tinggal tahun 2009

Tahun 2o09 penuh cabaran bagi aku. Bagi aku angka 6 dan 9 sangat-sangat mencabar.. ini kerana ia boleh terbalik dan diterbalikkan. Biasanya kejatuhan dan kemeruduman berlaku pada tahun ini.
Kehidupan aku juga begitu agaknya tahun ini penuh dengan warna warni. Setengah tahun 2009 aku abadikan di ILP Kuala Langat. Alhamdulillah.. OK lah... dan setengah tahun ke dua 2009 sangat memeritkan bagi aku.. pelbagai cabaran aku tempuhi.
Kehidupan ini terasa seperti menekan-nekan sanubariku.. tekanan sangat kuat.. mungkin bagi orang lain ia merupakan kegembiraan namun bagi aku ia merupakan satu tamparan yang sangat menyakitkan. Sehingga satu tahap aku merasakan aku ingin bersendirian dalam sebuah pulau yang tiada siapa yang mengenaliku ataupun disatu tempat di dalam sebuah kotak yang sangat gelap dan sunyi.
Pernah satu hari kejatuhanku.. aku ingin dipengsankan.. maksudku.. aku tak mahu mengetahui segala hal yang berlaku di sekelilingku. Tidak mahu tahu apa-apa! Namun cabaran ini perlu dilalui jua.. aku terpaksa melaluinya juga.. untuk berputus asa aku takut.. kerana sesungguhnya aku kadangkala terfikir "sesungguhnya Allah menguji seseorang itu mengikut kemampuannya" mungkin inilah ujian tuhan yang paling aku mampu hadapi.. mungkin aku tak mampu hadapi jika Allah mengujiku dengan kesakitan fizikal tetapi kesakitan ini yang mampu aku tanggungi.
tahun 2009,
Selangkah lagi aku akan kehilanganmu
Selangkah lagi semua ini akan jadi sejarah
Di mana usiaku akan bertambah
Di mana hayatku semakin berkurang
Tahun ini
Penuh sejarah
Aku menjadi pengerusi projek yang memeningkan kepala
Aku dianugerahkan penyunting filem terbaik MMA
Aku gembira atas kejayaan menguruskan projek tersebut
Aku kehilangan teman-teman ILP setelah tamat kursus
Aku menduduki rumah sewa baru dengan karenah tuan rumah baru
Aku menjadi tutor di ILP
Terpaksa berjimat cermat kerana kegawatan ekonomi
Hari raya yang tiada kemeriahan
Aku berjaya mendaftarkan syarikatku sendiri
Aku menerima berita kelahiran yang lama aku takuti
Aku menerima berita perkahwinan yang mengejutkan
Aku menerima berita kehamilan yang menghampakan aku sekali lagi
Aku masih disini..
dan
Aku masih cengini..
31 Disember 2009 - Hari ini, bengkak di buku laliku semakin pulih ( terpelecok kemarin ketika mengambil pakaian dari ampaian diluar), aku tidak melakukan banyak kerja kerana masih merasa sakit jika berjalan lama. Hari ini aku menggulung kertas untuk dijadikan bakul. Semakin besar dan aku berhenti seketika untuk melayang blog dan facebooks.
Azan isyak sudah pun berkumandang namun suamiku belum pulang dari kerja. Aku sendirian melayan diriku yang sudah lama sendirian. Mungkinkah sampai satu tahap aku lebih gemar bersendirian begini? Kata suamiku, untuk keluar hari ini melihat bunga api tahun baru.. tapi aku mula rasa mual untuk keluar... dan aku rasa hari ini.. aku mungkin akan duduk dirumah sahaja kerana suamiku sudah pulang lewat.
31 Disember 2009
Hari ini bakal jadi sejarah..
selama-lama hidupku...

Konsep Ijarah dan sewa menyewa

Ijarah atau dipanggil sebagai sewa menyewa dari sudut bahasa adalah isim (nama) ertinya upah, ataupun sewa menyewa.

Dari segi syarak ialah sewa menyewa iaitu melakukan akad dengan mengambil manfaat sesuatu yang diteri dari seseorang dengan cara membayar bersesuaian dengan perjanjian yang telah ditetapkan dengan syarat-syarat.

Sewa menyewa dianggap sah dengan ucapan ijab dan qabul seperti “Aku sewakan ini kepadamu atau aku kontrakkan ini kepada kamu atau aku berikan manfaat (jasa) kepadamu selama satu tahun dengan bayaran sewa sebanyak dot ..dot”. Dari Imam Nawawi r.a di dalam Syarah Muhazzab menyatakan “Sesungguhnya ketentuan yang berbeza dengan mu’athah (jualbeli secara sling memberi tanpa ijab qabul) berlaku pada transaksi sewa-menyewa, gadai dan hibbah”.

Sewa menyewa atau ijarah dianggap sah hanya jika alat/nilai pembayaran yang digunakan adalah setimpal dan diketahui berapa jumlah sewaannya serta perlu dijelaskan jika ianya bukan berbentuk wang tunai.

Tidak sah menyewakan rumah atau kenderaan dengan sekiranya penyewa dianggap membayar sewa rumah dengan membaikpulih kerosakan atau mengecat seluruh tembok rumah dsbg.

Sewaan tidak terbatal sekiranya penyewa meninggal dunia. Sewaan terbatal sekiranya barang sewaan rosak dan tidak dapat dimanfaatkan oleh penyewa. Sewaan sebuah kereta yang dipandu dari Kuala Lumpur ke Kedah tidak akan terbatal jika kereta itu rosak semasa dinaiki kerana penyewa hanya menyewa manfaat dari kemampuan kereta tersebut untuk sampai ke destinasi bukan “kereta” itu.

Penyewa yang jujur dan berhati-hati dalam menggunakan barang sewaan tidak mempunyai kewajipan untuk menanggung kerosakkan yang dialami dari barang sewaanya. Namun sekiranya barang sewaan atau binatang sewaan itu digunakan tidak berhati-hati oleh penyewa maka ia menjadi satu tanggungjawab penyewa menanggung kerugian pemberi sewa.

Dari ayat diatas saya merumuskan begitu juga dengan rumah sewa. Kita menyewa rumah kerana manfaat dari kemampuan rumah itu didiami bukan menyewa “rumah” itu. Oleh sebab itu, sebarang kerosakan adalah tanggungjawab orang yang memberi sewa. Penyewa tidak menanggung kos baikpulih rumah tersebut. Begitu juga seperti mengecat rumah, membaiki paip tersumbat atau atap yang bocor.

Penyewa berhak untuk menuntut kos baikpulih yang telah didahulukan kecuali atas dasar budibicara penyewa untuk menghalalkan kos tersebut. Orang yang memberi sewa tidak berhak menolak tuntutan kos baikpulih yang telah didahulukan oleh penyewa bagi memperbaiki rumah sewaannya sekiranya “rumah” itu mengalami kerosakan lebih-lebih lagi kerosakan itu memang diketahui oleh orang yang memberi sewa. Sekiranya perkara itu berlaku, maka orang yang memberi sewa telah menyebabkan kerugian kepada penyewa dengan kata kasarnya memakan hasil duit sewaan haram selagi mana penyewa tidak menghalalkannya.

Inilah sebahagian yang aku pelajari dahulu.. dalam bahasa indonesia.. so aku translate ikut permahaman aku... sekiranya ada kesilapan sila beri tunjuk ajar.. sekian.

Friday, December 18, 2009

Alhabib Islamic Greeting Card

Selamat Tahun Baru Hijrah 1431 dan Selamat Hari Lahir aku ke 31!

Selamat Tahun Baru Hijrah kepada semua umat Islam di seluruh dunia yang menyambutnya. Hari ini adalah hari yang sangat baik. Hari ini adalah hari Jumaat bersamaan 1 Muharram 1431H.
Semalam bola punye pasal aku terlupa untuk membaca yasin dan membaca doa akhir tahun. Tapi alhamdulillah, aku sempat membaca doa awal tahun. Emm.. tahun baru hijrah ini perlukan azam yang baru.. azam yang sangat kuat... azam aku.. seperti azam tahun-tahun yang lepas yang belum dapat dilaksanakan kecuali dengan izinNya. Masih menunggu...
Adapun tahun ini.. pada bulan 12 ini.. aku sekali lagi meraikan hari lahirku pada 26 MuHarram ini menyambut kelahiranku pada tahun Hijrah. Pada tahun 1431H maka aku pun 31 tahun.. kerana kelahiranku pada 1400H. Cepatkan... baru je aku masuk 30 Tahun Masihi.. aku sudah 31 tahun Hijrah. Sebenarnya antara tahun Masihi dan tahun Hijrah memang bagai langit dan bumi. Pada tahun Masihi aku lahir pada bulan terakhir manakala pada tahun Hijrah aku lahir pada bulan pertama.
So.. begitulah..
aku kemudian ini mencarilah doa awal dan akhir tahun...
Doa ini diambil dari buku kecil Majmuk Syarif. Inilah doa akhir tahun iaitu hendaklah dibaca 3 kali pada akhirnya waktu asar hari ke 29 atau 30 daripada bulan zulhijjah, maka barangsiapa membaca doa ini daripada waktu yang telah tersebut maka berkatalah syaitan kesusahanlah bagiku dan sia-sialah pekerjaanku pada setahun ini dibinasakan dengan satu saat jua dengan sebab membaca doa-doa ini maka diampuni Allah Ta'ala sekalian dosanya yang setahun ini.
Inilah doanya:
وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِناَ وَمَوْلاَناَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ، اللّهُمَّ ماَ عَمِلْتُ فِي هَذِهِ السَّنَةِ مِمَّا نَهَيْتَنِي عَنْهُ فَلَمْ أَتُبْ مِنْهُ ولَمْ ترضه ولم تَنْسَهُ وحَلِمْتَ عَلَيَّ بعدَ قُدْرَتِكَ على عُقُوبَتِي ودَعَوتَنِي إلَى التَّوْبَةِ منه بعد جُرْآتِي على مَعْصِيَتِكَ فَإنِي استغفرك فاغفرلِي وما عَمِلْتُ فيها مِمَّا ترضاه ووَعَدْتَنِي عليه الثَّوابَ فأسئلك اللهم يا كَرِيْمُ ياذا الجلال والإكرام أن تتَقَبَّلَهُ مِنِّي ولا تَقْطَعُ رَجَاِئي مِنْكَ يا كرِيْمُ وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ.
Sementara fadhilat doa awal tahun pula dinyatakan, Inilah fadhilat doa awal tahun iaitu hendaklah dibaca dia ini 3 kali kemudian daripada sembahyang maghrib pada malam satu haribulan Muharram dan barangsiapa membaca ini maka bahawasanya syaitan berkata Ia telah amanlah anak adam ini daripada aku barang yang tinggal daripada umurnya pada ini tahun kerana bahawasanya Allah Ta'ala telah mewakilkan dua malaikat memelihara akan dia daripada fitnah syaitan,
inilah doanya:
وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِناَ وَمَوْلاَناَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ، اللّهُمَّ أنت الاَبَدِيُّ القَدِيْمُ الأوَّلُ وعلى فَضْلِكَ العَظِيْمِ وُجُودِكَ المُعَوَّلِ، وهذا عَامٌ جَدِيْدٌ قد أقبَلَ نَسْأَلُكَ العِصْمَةَ فيه من الشيطانِ وأوْلِياَئِهِ وجُنُودِهِ، والعَوْنَ على هذه النَّفْسِ الأمارة بالسوءِ، والاشتِغاَلَ بما يُقَرِّبُنِي إلَيكَ زُلْفَى ياذا الجلالِ والإكرامِ يا ارحمَ الراحِمِيْنَ وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِناَ وَمَوْلاَناَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ.
Syeikh al-Imam Jamaluddin al-Qasimi berkata doa ini ialah doa yang direka dan tidak berasal dari Nabi s.a.w. tidak juga berasal dari para sahabat, tabiin dan tidak diriwayatkan dalam musnad-musnad sehinggakan ianya tidak wujud dalam kitab maudhuat (iaitu kitab yang memuatkan hadis-hadis palsu).
Doa ini hanya dicipta oleh syeikh jadi-jadian. Dan perkataan "berkatalah syaitan kesusahanlah bagiku dan sia-sialah pekerjaanku pada setahun ini dibinasakan dengan satu saat jua dengan sebab membaca doa-doa ini" merupakan suatu pembohongan yang sangat besar ke atas Allah dan Rasul-Nya.tetapi sekiranya sesiapa yang hendak membacanya tanpa beri'tiqad seperti yang ada di dalam fadhilat yang direka tersebut silakan, kerana termasuk di dalam keumuman doa, dan perlu diingat tidak ada upacara khas atau dibaca beramai-ramai.
(Sumber: http://abusyuaib.blogspot.com/)

Malaysia vs Vietnam di Sukan SEA, Laos. Malaysia Menang 1 - 0!

TAHNIAH MALAYSIA!
Aku Bangga dengan dengan Skuad Harimau Muda Negara yang beraksi pada Kejohanan Bola Sepak Sukan SEA 2009 di Vientiane, Laos kerana berjaya membawa pulang pingat emas untuk Malaysia dalam acara ini. Aku bukannya peminat sukan sangat lebih-lebih lagi bola sepak. Walaubagaimanapun, aku menemani suamiku menontonnya dirumah. Suamiku memang minat bola. Bukan senang melihat suamiku terpacak dirumah pukul 5 petang. Memang dia menanti-nantikan siaran langsung di TV. Menurut suamiku skuad yang diturunkan adalah Skuad Muda negara, Harimau Muda.. aku pun kurang arif mungkin itu barisan pelapis..


Mula permainan aku kurang beri perhatian. Lagipun, aku lihat pemain Malaysia kurang melakukan serangan dan nampak berat punggung untuk kejar bola. Lebih banyak bertahan. Tetapi aku pula yang terlompat-lompat diseparuh masa kedua. Bila pemain Malaysia kian rancak mengatur serangan dan sangat menyampah melihat Vietnam melambat-lambatkan permainan kerana penjaga golnya Tan Truong Bui menghadapi kecederaan tetapi tidak dibawa keluar.


Paling geram bila lihat banyak peluang sebenarnya skuad Malaysia menjaringkan gol kerana keadaan digawang penjaga gol tidak terkawal namun aku juga tabik hormat dengan Vietnam melihat bila penjaga gol Vietnam tu tidak dapat mengawal bola, ada 2 orang pemainnya menjaga gawang gol. Strateginya sangat cantik.


Cuma mungkin nasib tidak menyebelahi Vietnam kerana Mai Xuan Hop tergol di gawang sendiri.


Lastly, aku merasa berdebar bila masa kecederaan bermula, kelihatan pemain Malaysia lebih banyak bertahan. Bukan sahaja bertahan tetapi berkumpul dan menendang bola jauh membabi buta ke sebelah lawan. Mungkin sebaiknya skuad Malaysia perlu menyerang terus menambah mata dan bukan bertahan kerana risiko bertahan itu lebih tinggi dari menyerang.


Aku lihat seperti penjaga gol malaysia Mohd Sharbinee Allawee, seperti melakukan perbuatan yang sama dengan penjaga gol Vietnam melambat-lambatkan masa kerana kecederaan di masa tambahan menyebabkan masa kecederaan bertambah entah berapa minit sebelum visel penamat ditiup.


Aku berbanggalah dengan skuad muda ini, kerana prestasi permainan mereka membuatkan aku yang tak minat bola ini melompat-lompat cemas bila bola mendekati gawang gol tak kiralah lawan ataupun sendiri. Sehinggakan suamiku geleng kepala tengok gelagat aku.


Bagi aku yang tak reti bola ini, skuad muda ini perlu lebih mantap sebab kelihatan teragak-agak untuk menangkap ataupun merampas bola dari pihak lawan. Sebolehnya pemainan mereka biarpun selamba tetapi cergas dan penuh strategi dan kejutan. Macam Safi Sali.. huhuhu...


Tahniah buat K Rajagobal dan Skuad Malaysia! Kerja Keras anda memartabatkan semula bola sepak negara. Tahniah buat kerajaan Malaysia kerana usaha anda mencorakkan pelapis negara nampaknya berkesan! Tahniah buat rakyat Malaysia kerana kejayaan ini!


AKU CINTA NEGARAKU!
Kalau tak menang pun.. aku tetap sokong negaraku... dan kalau tak menang pun, aksi yang ditunjukkan pada suku masa kedua tu.. aku tetap tabik kat skuad.. kalau macam tulah.. aku pon boleh jadi peminat bola sepak.

Tahniah sekali lagi!

Sarapanku Kacang Hijau

First time aku mencuba buat kuih Kacang Hijau ni. Kebetulan semalam semasa suami aku sibuk tengok perlawanan bola Malaysia menentang vietnam di sukan SEA di Laos, aku menyediakan minum petang - bubur kacang hijau. Oh ye.. aku mengambil kesempatan mengucapkan BRAVO pada pasukan muda malaysia, aku yang tak suka bola ni pun layan sebab aksinya mantap pada suku masa ke dua.
Berbalik kepada bubur tadi...Lebihan kacang hijau rebus tu aku buat kuih ini. Actually ni la first time aku buat.. alhamdulillah walaupun bentuknya tak berapa menjadi tetapi ia tetap sedap. Aku menggunakan resepi menggunakan santan bukan kelapa sebab kat rumah aku memang dah ada santan siap kotak. Kalau ada kelapa parut sebenarnya lebih mantap sebab kat kedai jual yang itu.

Aku baru tahu kuih kacang hijau ni ada pelbagai nama antaranya Kuih kasturi, Kuih Rengas dan Kuih Kacang Hijau. Aku tak bagi spesifik ingredient sebab nak buat kuih ni kena ada seni.. kalau sukat-sukat tu boleh tapi kekadang lari skit.. lebih senang aku cakap kalau buat kuih pertama kali tu.. tak jadi tu, lumrah.. kalau jadi tu, alhamdulillah.. perlu ada eksperimental dari segi sukatannya. Sebab kengkadang perlu banyak .. kengkadang perlu sikit.. so.. ikut kitalah.. rasa2 dah cukup kenyal jangan ditambah tepung lagi.. nanti gorengnya rasa tepung aje.. tak pun nanti macam makan batu pulak.. kena pandai2 budget sendirilah.. seni memasak tu penting.. lagi penting kalau rajin turun dapur.. boleh je.. insya Allah.



Okey berbalik pada resepi tadi tu, boleh jugak kalau dah penah buat bubur kacang tu.. lebihannya digunakan untuk buat kuih ni.. cuma tambahkan kelapa dan sedikit tepung supaya ia kenyal.


keylah.. resepinya dibawah...



RESEPI YANG MENGGUNAKAN SANTAN ATAU LEBIHAN BUBUR


Bahan-Bahan
utk inti (Bahan A)


1 paket kecil kacang hijau (direndam dahulu 1 - 2 jam atau sebelum tdo tu rendamlah)
air + 1 cawan santan
gula perang
garam
tepung gandum
1 helai daun pandan


utk kulit (Bahan B)
tepung gandum atau tepung beras
air
1 biji telur (kalau tepung gandum)
serbuk kunyit
Sedikit garam



Cara nak buatnya


Bahan A; Rebus kacang hijau sehingga agak hendak lembut. Jika masih agak keras tambahkan sedikit air lagi, toskan. Jangan tos kering sangat.. basah2 sikit.. kemudian bolehlah tambahkan gula perang, santan, daun pandan dan garam. Kacau sehingga kering dan lembut. Tambahkan tepung gandum sikit demi sikit sehingga dia likat supaya boleh dikaut ke dalam kuali. asingkan.

Untuk kulit (Bahan B); Masukkan tepung ke dalam mangkuk, letak air kacau sehingga sebati jika pekat tambah lagi sedikit demi sedikit air, masukkan telur, serbuk kunyit dan garam. Adunan ini seperti hendak mengoreng pisang.


Setelah siap, ambil inti kacang buat leper-leper atau kaut guna sudu jika terlalu lembik, kemudian masukkan ke dalam bahan B dan goreng di atas api yang sederhana. Goreng sehingga kekuningan. Angkat. Siap untuk disantap.



RESEPI MEMANG NAK GUNA KELAPA ATAU MEMANG NAK BUAT KUIH INI AJE


Bahan 1

1 cawan kacang hijau [rendamkan beberapa jam]
air secukupnya untuk merebuskan
gula pasir (ikut suka manisnya)
kelapa parut muda [putih saja]


Bahan2

tepung gandum
tepung beras
tepung jagung
kunyit serbuk
air kapur
air secukupnya
sedikit garam
minyak utk menggoreng



Cara


Kacang hijau direbuskan sehingga kacang hijau tu pecah/lembut dan kering airnya. [Jangan sampai hangus..nanti tak sedap]

Masukkan kelapa, gula dan tepung gandum. Kacau sebati dan sejukkan.
Ambil adunan sedikit dan bentukkan saperti bebola. Leperkan.
Bancuhkan bahan 2 untuk celupkan adunan kuih kacang.
Panaskan minyak dan gorengkan kuih kacang yg telah dicelupkan dgn bahan 2 sehingga kuning keemasan. Sejukkan dan hidangkan.

Okey.. simple jek...
Try lah..

Wednesday, December 16, 2009

Selamat Hari Lahir ke 30

Myspace Graphics

Hari ini genap umurku 30 tahun. Huh! 30 tahun... Usia ini begitu sekejap sahaja.. semalam semasa aku sedang mengadap PC suamiku datang dan mengucapkan "Selamat Hari Lahir" kepadaku genap pukul 12 malam... huh.. indahnya semalam.. lebih indah lagi sekiranya aku dikurniakan cahaya mata.. tapi aku tetap tabah menghadapi hari-hari mendatang. Aku percaya Allah sedang mengujiku.. inilah antara ujian yang getir pernah aku lalui.. aku percaya satu hari nanti Allah akan memberiku sesuatu yang lebih indah.

aku pada usia 30 tahun

Umurku sudah mencecah 30 tahun.. antara percaya atau tidak.. tahun hadapan umurku meningkat lagi menjadi 31 tahun.. pada tahap ini, orang mengatakan bahawa kematangan sudah terserlah. Aku tidak pasti sama ada aku matang atau tidak. Bukan aku yang dapat menilai diri aku sendiri.

Umur 30 tahun banyak pengalaman telah aku lalui.. sejak aku mumaiiz, aku mengerti apa itu solat, aku belajar berpuasa, ketika aku lari dari sekolah tadika.. huhuhu.. ketika aku bersekolah.. mendapat keputusan peperiksaan PMR, bertukar sekolah, ketika aku bercinta, putus cinta, belajar, berkuliah, konvo, konvoi, kontra.. kontrol.. kontang kanting dan kentang.. termasuklah berkahwin dan hidup berumahtangga.

30 tahun bukan sesuatu yang menyeronokkan bagi aku.. bagi aku usiaku kian bertambah, maka bertambah pula kuat ingatanku bahawa aku menghampiri kematian. Entah bila.. entah aku sudah cukupkah amalanku..

Pada umurku 30 tahun aku terasa sunyi lagi.. mengidamkan cahaya mata.. aku selalu menangis kerananya.. lebih-lebih lagi apabila orang-orang terkemudian dariku memperolehinya... sering tertanya-tanya.. bilakah.. bilakah.. aku tak mampu menjawabnya... aku pasrah..

Pada umurku 30 tahun.. aku masih belum mempunyai kekuatan diri lagi.. kekuatan untuk aku berdiri dengan sendiri.. melihat kejayaan orang lain, kebahagiaan orang lain dan kemantapan kerjaya orang lain.. tapi aku? merangkak .. masih lagi merangkak..


Myspace Happy Birthday


Pada umurku 30 tahun.. aku bersyukur.. kerana aku masih lagi tetap aku.. aku bukannya pengisap ganja atau aku bukannya penjenayah... dan aku masih disini menaip kerana aku masih hidup...

Pada umurku 30 tahun... aku sudah memiliki syarikat sendiri biarpun masih merangkak tapi aku sudah mempunyai sesuatu hak.. aku tidak lagi berkerja dengan orang lain yang mengarahku itu dan ini malah ada yang cuba menjadikan aku kambing hitam ketika dia mengelapkan wang syarikat.

Pada umurku 30 tahun, aku sudah mempunyai seorang suami yang kuat bekerja, romantik dan berkarisma. Hidupku terjaga dan baik sentosa. Aku bersyukur kerana pada usia ini, aku masih boleh berjalan dan sihat walafiat.

Sesungguhnya pada usiaku ini, aku perlu memantapkan lagi perjalanan hidupku. Pada usiaku ini, aku perlu menjadi lebih matang dan reda dengan ketentuan tuhan.

30 tahun..
Jantungku sudah 30 tahun berdegup.. Alhamdulillah...

Tuesday, December 15, 2009

Doa Minta Rezeki, Keampunan dan Kedudukan yang baik

DOA MEMINTA REZEKI
Surah Al- Maa'idah - ayat 114



قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَيْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاء تَكُونُ لَنَا عِيداً لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً

مِّنكَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ

Isa ibni Maryam (pun berdoalah kehadrah Allah dengan) berkata: "Ya Allah, Tuhan kami! Turunkanlah kiranya kepada kami satu hidangan dari langit, untuk menjadi hari raya bagi kami, iaitu bagi kami yang ada hari ini dan bagi orang-orang kami yang datang kemudian, dan sebagai satu tanda (mu'jizat) daripadamu (yang menunjukkankebesaran dan kekuasaanMu); dan kurniakanlah rezeki kepada kami, kerana Engkau jualah sebaik-baik Pemberi Rezeki."



DOA MEMINTA KEAMPUNAN ALLAH
Surah Al-Qasas - Ayat 16

Maksudnya;
Ia merayu (dengan sesalnya); "Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menganiaya diri sendiri; oleh itu ampunkanlah - apalah jua kiranya - akan dosaku". ( Maka Allah Ta'ala menerima taubatnya) lalu mengampunkan dosanya; sesungguhnya Allah jualah yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani"


DOA MEMOHON KEDUDUKAN YANG BAIK
Surah Al-Israk - Ayat 80

وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا

Maksudnya;
Dan pohonkanlah (wahai Muhammad, dengan berdoa); "Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku ke dalam urusan ugamaku dengan kemasukkan yang benar lagi mulia, dengan cara keluar yang benar lagi mulia, dan berikanlah kepadaku dari sisimu hujjah keterangan serta kekuasaan yang menolongku".

Cerai Kerana Duit

Sekali lagi aku ingin merumuskan satu tajuk dari semanis kurma yang aku tengok.. aku memang suka tengok semanis kurma kerana banyak tips yang aku dapat berserta doa-doa harian. Tajuk kali ini aku kutip adalah berkenaan Cerai kerana Duit atau juga Cerai kerana Wang atau Saparate because of Money.. huhuhu.. same la tuhh...

Perkara pertama adalah mengapa perkahwinan boleh gagal? Niat semasa ingin mendirikan rumahtangga adalah kerana lelaki atau perempuan itu mempunyai wang. Isteri yang suka meminta cerai bukan kerana syarak diharamkan menghidu bau syurga.. ermm.. kalau bau syurga pun tak boleh.. inikan pula nak masuk syurga. Lagipun kenapa plak nak mintak cerai.. mintaklah buah cermai.. fuhhh.. dah lama tak makan asam buah cermai.. kecur air liur aku..

Suami bertanggungjawab dari segi kewangan, fizikal dan kehormatan isteri. Kewangan tu bermaksud dia yang memberi nafkah kepada isteri. Setengah pendapatan suami perlu diberikan kepada isteri... ermmm... kalau betul macam tu.. pehh.. siokk nyeee... bole lah belanje makan Nasi Lemak Antarabangsa..

Hukum mengatakan kalau isteri tidak pernah mendapat haknya, jika isteri mencuri duit suami ada hak untuk dia berbuat demikian (ikut nilai yang dia berhak.. kalo dia curi sume duit laki dia.. camne laki dia nak bayar duit minyak kereta pergi kerja... looorr...).

Apakah tujuan perkahwinan
  • Terhalanglah mata dari perkara-perkara yang diharamkan
  • Kehidupan yang tenang, kasih sayang, sakinah, mawaddah, warahmah
  • Menghangatkan rumahtangga

Tip-tip kebahagian

- Bina rumahtangga kerana Allah (matlamat berumahtangga kerana Allah)
- Suami pimpin isteri dan anak-anak kejalan yang diredai
- Amalkan doa
- Jangan minta suami yang tidak termampu olehnya
- Berusaha menaikkan ekonomi rumahtangga

Doa yang diberikan adalah seperti ini

# Surah Al-Imran - ayat 26 & 27 untuk meminta rezeki daripada Allah
# Surah At-Taubah - ayat 128-129 - doa untuk memenuhi keperluan yang cukup
# Surah Al-Anbiya - ayat 87 - doa untuk yang berhajat sangat mendesak

Sekian sahaja.. kesimpulan yang boleh aku dapat dari rancangan semanis kurma

Saturday, December 5, 2009

Ciri-ciri lelaki idaman 1 - Terima Seadanya!

Untuk kali ini aku telah membaca beberapa komik karangan motomi kyousuke dan aku telah memetik beberapa bahagian dari beberapa cebisan karyanya untuk diperbincangkan. Entah kenapa bila aku mula membaca komik karyanya, aku rasa seronok dan berharap fantasinya adalah realiti untuk setiap lelaki. Tetapi mungkinkah fantasi itu hanyalah anganan setiap wanita yang inginkan lelaki untuk menerima dirinya seadanya?

Mungkinkah perkataan "aku terima dirimu seadanya" itu hanya di bibir ketika sedang asyik bercinta dan setelah 4 tahun berkahwin semuanya "perlu diperbetulkan" atau "ditegur" walaupun perkara itu sebenarnya remeh. Misalnya "lambat tutup tingkap kereta ketika sudah sampai ke destinasi" atau "lambat bersiap" ataupun "lauk masin" dan banyak lagi hal remeh yang kelihatan.
Mungkinkah sudah sampai masanya untuk melihat bintik-bintik hitam dalam kanvas suami isteri? Mungkinkah sudah sampai masanya untuk memadam bintik-bintik hitam dalam satu kanvas yang putih? Bukankah lebih banyak putih dalam kanvas itu? sehingga titik-titik hitam itu sahaja menjadi perhatian? Fikir-fikirkan...
Dalam hubungan suami isteri terlalu banyak kelemahan yang akan terpamir setelah sekian lama bersama. Semasa bercinta kebanyakan teruna dara menyorokkan kelemahan masing-masing. Semuanya indah belaka. Cukup jarang melihat pasangan mempamerkan kelemahan masing-masing. Tetapi berapa ramai yang menerima kelemahan suami atau isteri seadanya? Berapa ramai yang suka mengungkit dan berapa ramai yang bercerai kerananya? Hanya kerana bintik-bintik hitam yang berada dalam kanvas suami isteri itu.


Kadang-kadang apabila pasangan suami isteri itu memang saling melengkapi pasti akan timbul pula hal remeh temeh untuk digaduhkan. Mungkin pergaduhan itu mengikat kasih sayang yang lebih bermakna dan mungkin juga pergaduhan itu boleh membawa kepada kemusnahan rumah tangga.

Ibarat karya seniman Allahyarham P. Ramlee dalam ceritanya seniman bujang lapuk. Sudin berkata "Pasal belacan pun kau nak pancung dia ke?" tetapi itulah hakikatnya dalam kehidupan seharian suami isteri, kadang kala perkara remeh sebegini, pergaduhan sering berlaku. Selalunya salah satu pasangan lupa dengan hari-hari lain yang selalunya betul tetapi bila satu hari "salah" maka beberapa hari yang silap itu semuanya diungkit. Dia lupa kepada hari-hari yang "betul" begitulah dilihat pada kanvas yang berwarna putih itu tetapi warna hitam itu merimaskannya.



"Hanya untuk menegur" itulah pandangan seorang pasangan yang inginkan kesempurnaan dalam hidupnya. Mungkin perlakuan pasangannya memberi kesan dalam kelancaran hidupnya hari itu, mungkin juga ia bersangkutan dengan pengalamannya hari itu yang tidak beberapa lancar maka pasangannya menjadi ''turning point' sebagai suiz kemarahannya ataupun dalam bahasa baiknya ''keperihatinannya'. Mungkin masalah itu besar dan mungkin masalah itu hanya perkara remeh temeh. Terpulang kepada ''pandangan menyeluruh" pasangan itu bahawa permasalahan itu sangat besar baginya.
Berbalik kepada ciri-ciri lelaki idaman 1 iaitu topik yang ingin dikupas adalah "Terima seadanya" bermaksud seorang suami itu perlulah menerima kelemahan isterinya seadanya. Mungkin isterinya pada mula-mula bercinta dulu kelihatan seperti seorang yang optimis tetapi setelah lama berkahwin barulah suami itu tahu bahawa isterinya seorang yang "sangat sensetif". Mungkin dia tidak sedar semasa bercinta dahulu bahawa bakal isterinya itu seorang yang sensetif kerana bakal isterinya menyorokkan sifat sensetifitinya itu ataupun dia memang seorang yang sensetif tetapi pada bahagian atau isu tersebut tidak pernah disentuh oleh boyfriendnya maka tidak terserlahlah sifat sensetifnya itu. Apabila sudah berumahtangga barulah suaminya tahu bahawa isterinya sangat sensetif orangnya.
Begitu juga dengan seorang isteri yang sebelum berkahwin dengan boyfriendnya kelihatan sangat berkaliber, kuat, wangi dan stabil tetapi bila sudah berumahtangga barulah disedarinya bahawa suaminya seorang yang panas baran, lemah, kuat kentut dan ekonominya tidak stabil. Maka berlakulah ketidakpuasan hati yang boleh menyebabkan runtuhnya rumahtangga tersebut.
Kepentingan konsep"terima seadanya" perlu ada dalam hidup pasangan suami isteri itu. Bukan bermaksud kelemahan itu tidak perlu diperbaiki. Kita perlu memberitahu pasangan kita kelemahannya dan menjadi satu tanggungjawab pasangan memperbaiki masalah itu dari hari kesehari. Jika masih berlarutan terimalah seadanya pasangan itu. Nilai-nilai positif perlu disemai dalam hati setiap pasangan. Doa semoga perubahan pasangan dari lemahnya kepada kuatnya. Bersabar dan lihatlah dari sudut yang putih dan kebaikannya yang lebih banyak. Insya Allah akan berubah juga dia.
Paling penting, ajaran islam perlu diamalkan. Maksud saya, suami sebagai pemimpin dalam keluarganya perlu dahulu menunjukkan contoh yang baik kepada isterinya.
Rasullullah s.a.w bersabda, "Didiklah isterimu dengan memberi nasihat dan tunjuk ajar. Jika degil pisahkan tempat tidur dan jika degil lagi, pukullah dia (pukulan yang bukan mendera). Didik isterimu dengan perasaan kasih sayang tanpa perasaan jemu walaupun mengambl masa yang panjang. Tegas dalam melayan kehendak isteri dengan tidak melanggar batas-batas syariat. Apabila berdepan dengan karenah isteri, suami hendaklah sentiasa kreatif, bijak dan sabar semasa bertindak.
Seeloknya ketika isteri sedang marah-marah, berleter, lebih baik suami berdiam diri dahulu. Marah jangan dihadapi dengan marah. Tetapi diam bukan bererti mengalah, hanya sebagai strategi. Setelah perasaan marahnya reda suami boleh menjelaskan perkara sebenar atau meminta maaf jika suami bersalah.
Pada suatu hari saidina Omar pernah dimarahi isterinya tetapi dia hanya berdiam diri sahaja. Sahabatnya bertanya kenapa begitu. Jawab saidina Omar, isteriku telah melayan nafsuku, melahirkan zuriat serta mengasuh anak-anakku, membasuh pakaianku, menjaga rumah dan hartaku.
Rasullullah s.a.w bersabda yang maksudnya, "Suami yang jelek ialah pada siang hari bergaduh dan memukul isterinya tetapi pada malam hari menyetubuhinya".
Dato Rahim Razali menegaskan "Isteri itu anugerah" dan amanah Allah. Setiap isteri ada kelemahanya dan ada kelebihannya begitu juga dengan lelaki. Ia lebih bersifat saling melengkapi. Oleh sebab itu, pasangan perlu menerima pasangannya seadanya! Mungkin kerana kelemahan itulah suami itu berkahwin dengannya agar menjadi pelengkap hidupnya. Sekiranya terdapat kelemahan pada isteri atau suami berbincanglah secara berhikmah tanpa menyakiti hati pasangannya itu. Mungkin mengambil masa yang panjang untuk mengubah tabiat atau karenah isteri/suami namun setiap pasangan itu pasti tersemai dalam hatinya untuk menjadi yang terbaik buat pasangannya.
Oleh itu, kepada hal remeh temeh "masak lupa letak belacan" itu maafkanlah... mungkin hari ini dia lupa dan membangkitkan kesedaran kita "hari ini dia lupa letak belacan" tetapi hari-hari dia tidak lupa "masak dengan belacan" kadang-kadang kita terlupa untuk sedar bahawa "hari ini seperti biasa dia letak belacan". Terimalah seadanya!
Wallahhulam...

Friday, November 20, 2009

Terjemahan kepada Khutbah jumaat 13 Nov yang lalu



Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
“MENJAGA ADAB KETIKA PERSELISIHAN PENDAPAT”
(13 NOVEMBER 2008 / 25 ZULKAEDAH 1430H)


Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah SWT,
Pada hari Jumaat yang penuh berkat dan dalam masjid yang suci ini, marilah kita bersama-sama tingkatkan ketaqwaan kepada Allah SWT dengan bersungguh-sungguh melaksanakan segala perintah dan menjauhi segala larangan-Nya, sesungguhnya orang yang paling baik di sisi tuhan ialah orang yang paling bertaqwa. Tajuk khutbah kita pada hari ini ialah “MENJAGA ADAB KETIKA PERSELISIHAN PENDAPAT”.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah SWT,
Islam adalah agama yang syumul dan lengkap. Jika manusia dapat mengikuti agama itu dengan khusyuk dan tertib, ia akan membawa kepada kecemerlangan. Tetapi sejak kebelakangan ini kita dilanda wabak yang merbahaya iaitu perselisihan pendapat atau ikhtilaf terbuka di antara ulamak dengan ulamak, orang awam dengan ulamak atau orang politik dengan ulamak mengenai isu agama Islam. Apa yang lebih memeranjatkan kita lagi ialah peningkatan orang bukan Islam dan orang yang jahil agama tanpa segan silu mengeluarkan pendapat terbuka tentang Islam.


Berdasarkan pemerhatian mimbar, ikhtilaf di kalangan pihak-pihak tersebut telah menimbulkan suasana kelam-kabut dalam masyarakat Islam sekaligus menjejaskan nama baik agama Islam serta penganutnya. Mimbar ingin mengingatkan jemaah dan umat Islam sekalian, jangan memperbesar-besarkan isu khilafiah, isu remeh-temeh seperti tahlil, maulidurasul, talqin dan sebagainya. Isu ini adalah isu lama dan ulamak yang bijak lagi waras tidak memperbesar-besarkannya.
Sabda Rasulullah SAW daripada ‘Iyadh bin Himar:

Mafhumnya:
“ Sesungguhnya Allah telah memberi wahyu kepada Aku yang memerintahkan supaya kamu semua bersifat tawadduk sehingga tidak ada seseorang pun merasa dirinya megah (lebih bangga diri) dari orang lain dan tidak boleh seseorang itu menzalimi dan melampaui batas terhadap orang
lain”.
(Riwayat Muslim)

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah SWT,
Merujuk kepada sejarah Islam, Imam Malik, Imam Syafie, Imam Hanafi dan Imam Hanbali serta aliran mazhab yang lain mempunyai keistimewaan dan kelebihan masing-masing. Anak-anak murid dan pengikut-pengikut mereka semakin bertambah dari hari ke hari. Tetapi mereka telah menunjukkan sikap mulia seperti saling hormat menghormati atas semangat setiakawan yang tinggi.

Apa yang jelas, Islam telah meletakkan adab-adab yang tinggi ke atas setiap muslim dalam proses pergaulan sesama muslim termasuklah ketika berselisih faham mengenai isu yang kurang jelas. Namun begitu kita ditegah menghina ulamak tertentu walaupun berbeza pandangan atau pendekatan. Ulamak dahulu adalah umat yang terbaik dan mendapat pengiktirafan dari masyarakat ketika itu.

Apa yang menyedihkan sekarang ialah perselisihan pendapat yang membawa krisis ulamak merugikan negara dan ummah. Keadaan ini diburukkan lagi apabila ada pihak yang anti-ulamak menulis atau membuat kenyataan secara sedar, jelas dan berterusan dengan niat dan tindakan untuk menghina Islam.

Mimbar kesal dengan adanya percubaan pihak-pihak tertentu kononnya atas dasar kebebasan bersuara, berfikir dan mengeluarkan pendapat, maka sewenang- wenangnya mahu menjadikan Islam dan segala hukum syariat Islam sebagai suatu perdebatan yang bebas mengikut sesuka hati sesiapa sahaja dan mengenepikan asas-asas kaedah dan disiplin ilmu yang betul dalam Islam.
Kedangkalan ilmu sesetengah pihak bukan sahaja merosakkan imej dan kesucian agama Islam, malah akan menimbulkan kekeliruan yang merbahaya di kalangan masyarakat awam khususnya masyarakat Islam di negara ini. Mimbar berpendirian jika agama Islam dibiarkan didebat secara bebas, angkuh dan sombong bongkak seperti yang ditulis atau dilaungkan oleh pihak tertentu tanpa mengikut disiplin ilmu Islam yang betul, maka kewibawaan seluruh institusi Islam di negara ini akan terdedah kepada cercaan dan penghinaan.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah SWT,
Mimbar mendapati budaya pihak tertentu yang terus menyerang ulamak dalam hasil tulisan mereka secara menghina dan biadap adalah suatu perkara yang tidak dapat diterima. Persoalannya kenapa golongan ulamak menjadi sasaran serangan yang berterusan oleh pihak-pihak ini.?

Ulamak yang beramal dengan Islam sebenar tidak pernah mendakwa diri mereka sebagai manusia sempurna. Namun jika sekalipun pendapat ulamak mahu dikritik, kenapa perlu mereka dihina dan dicerca dengan mempermainmainkan dan memerendah-rendahkan peribadi mereka dengan kata-kata menghina. Menyedari hakikat ini, umat Islam yang terlibat dengan perselisihan
pendapat itu perlu menjaga adab-adab berikut:

Pertama: Bersifat lapang dada menerima kritikan yang membina. Sikap sedemikian dapat menghindarkan kita daripada bersifat sombong dan bangga diri atas kelebihan diri yang ada.

Kedua: Memilih perkataan yang terbaik dalam sesi perbincangan.

Ketiga: Menjaga tingkahlaku dan tuturkata dengan lebih bersopan. Hindarkan daripada caci maki dan nafsu jahat sehingga tergelincir daripada kebenaran. Insaflah, ikhtilaf boleh disalah tafsir atau dimanipulasikan oleh suatu perancangan berniat jahat dan seolah-olah ada suatu usaha tersusun dari pihak-pihak tertentu untuk menyerang Islam dan institusi ulamak di negara ini.

Sebagai langkah pengawalan, marilah kita memelihara perkara-perkara berikut:
Pertama, walaupun Islam membenarkan ikhtilaf tetapi wajib kita menjauhinya sekiranya ia tidak mendatangkan mudarat yang lebih besar.

Kedua, perkara yang boleh diijtihad itu perlu mematuhi beberapa syarat bagi memastikan keaslian perbincangan tersebut.

Ketiga, mengikuti akhlak para salafusoleh dalam pergaulan sesama mereka
ketika terjadi ikhtilaf.

Keempat, dilarang menuduh atau memfitnah sesama Islam kecuali disertai
ilmu dan keadilan.

Kelima, tidak mencampur adukkan antara masalah ijtihadiyah dengan masalah
iftiraq (perpecahan).

Maksudnya: “Oleh sebab itu jika mereka berhujah membantahmu maka katakanlah: Aku telah berserah diriku kepada Allah dan demikian juga orang yang mengikutku. Dan bertanyalah kepada orang yang diberi Kitab, dan orang yang buta huruf: Sudahkah kamu mematuhi dan menurut agama Islam yang aku bawa itu)? Jika mereka memeluk Islam, maka sebenarnya mereka telah medapat petunjuk; dan jika mereka berpaling, maka sesungguhnya kewajipanmu hanyalah menyampaikan (dakwah Islam itu). Dan (ingatlah), Allah Maha Melihat (tingkah laku) sekalian hamba-Nya.” (Ali Imran: 20)

-----HHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH-----

Begitulah serba sedikit khutbah jumaat yang saya petik dari JAKIM.. anda boleh layari di http://www.islam.gov.my/khutbahjakim/ dan boleh mendapatkannya untuk rujukan bersama.

Kenapa saya memilih khutbah ini?

Saya lihat di Malaysia ini, sudah ada kepincangan terhadap adab dan sopan masyarakat kita terutamanya orang Melayu beragama Islam yang suka menaip (bukan menulis) di blog-blog mereka menggunakan bahasa kurang sopan dan menggelar orang lain dengan bahasa yang kurang sopan. Penggunaan perkataan "Babi, Celaka, #%&*!>, Sial, bodoh " sudah menjadi bahasa biasa di kalangan mereka. Kalau dia adik saya, atau anak saya.. saya dah cabai mulut dia. Saya cukup pantang orang cakap macam tu. Suami saya sendiri saya tegur biarpun perkataannya tidaklah seteruk seperti yang saya senaraikan kat atas tu..

Saya juga terkilan, bila ada pula orang bukan Islam cuba-cuba menggunakan ayat-ayat Allah dalam politiknya. Mau saya baling dengan telur busuk sebusuk hatinya menjadikan agama sebagai mainan politik.

Ramai yang tidak sedar bahawa hatinya sudah banyak terpesong dari agama bila bercakap berkisar politik. Sebab itu saya memilih untuk jadi seorang patriotik bukan bersifat politik. Kerana politik itu kebanyakkannya kotor.. dan saya tidak segan untuk menegur sesiapa sahaja yang tidak bersifat patriotik.

HUh... terlebih-lebih pulak.. hehehehe...

Thursday, November 19, 2009

Emosi Wanita


Pernahkah anda menghadapi tekanan emosi? Satu tekanan yang menyebabkan anda bingung dan berkelakuan aneh dari kelakuan biasa. Satu perasaan yang sukar digambarkan oleh kata-kata dan hanya boleh diluahkan melalui satu perlakuan yang dianggap betul pada masa itu. Sesuatu beban yang tidak boleh diluahkan dan tidak boleh ditanggung lagi. Ia mungkin disebabkan oleh keadaan mental yang tidak stabil sama ada ianya dipengaruhi oleh hormon-hormon badan ataupun disebabkan oleh faktor-faktor rohaniah. Kita tidak dapat memastikan melainkan apabila satu kajian dan rawatan dilakukan. Sekiranya ia tidak ditangani awal kemungkinan perilaku insan yang mempunyai masalah tekanan ini akan bertambah teruk.


Bagi seorang wanita, terdapat beberapa keadaan yang boleh memaksanya menghadapi tekanan walaupun ianya bukan atas kemahuan. Antaranya lebihan hormon ketika kedatangan haid ataupun selepas bersalin. Ketika mengandung juga boleh berlaku tekanan perasaan sekiranya persekitarannya merangsang keatas ibu mengandung.


Dalam istilah perubatan "penyakit angin meroyan" atau sebagai penyakit tekanan emosi bagi ibu-ibu yang mengalaminya sewaktu atau selepas dalam pantang dikenali sebagai "postnatal depression" yang bersangkut paut dengan kelakuan aneh sebagai kesan emosi (kejiwaan) yang dihadapi oleh wanita selepas melahirkan anak.


Tekanan emosi itu pula disebabkan oleh beberapa faktor sama ada faktor luaran mahu pun dalaman. Faktor luaran seperti faktor keluarga, persekitaran, akademik dan faktor sosial. Faktor dalaman pula seperti perubahan biologi, faktor personaliti dan konflik dalam diri.


Pernahkah anda terjebak dengan depression? Antara tekanan yang biasa saya alami adalah tekanan untuk mendapatkan sesuatu yang sukar ditentukan. Sukar ditentukan itu bermaksud kita tidak dapat menentukan masa untuk mencapai matlamat tersebut. Misalnya, menentukan bila kita akan mengandung, bila pula akan bersalin. Bila kita akan memiliki rumah sendiri atau bila kita boleh mendapat pekerjaan yang kita inginkan.


Walaupun kebiasaannya kita perlukan matlamat dan perancangan yang strategi, tetapi kadang kala perancangan kita terpaksa ditunda atau diubah demi keperluan semasa. Apabila kita terlalu mengharapkan sesuatu itu menjadi kenyataan setelah berusaha, ia menjadi satu tekanan kepada kita. Kadang kala usaha juga tidak memadai, kita perlukan kerjasama orang-orang disekeliling kita. Namun bila orang-orang disekeliling kita tidak memberikan sepenuhnya kerjasama atau tidak membantu. Kita akan merasa tekanan. Ditambah pula, orang disekeliling kita hanya tahu memberi komen dan mengkritik kerja yang kita hasilkan.


Ada pula tekanan disebabkan oleh kesihatan, kurang tidur, kurang rehat atau kurang sihat juga boleh menyebabkan berlakunya tekanan perasaan. Apabila kita kurang rehat dan tidur, kita akan merasa letih dan lekas marah. Apabila segala urusan tidak berjalan dengan baik dan tak seperti diharapkan. Tekanan berlaku. Begitu juga dengan kurang sihat, kita merasa sakit,lemah dan menyebabkan kita merasa tertekan.


Kadang-kadang kita berfikir yang kita mungkin boleh meramal masa depan orang lain tetapi kita juga pernah terfikir mengapa kita tidak boleh meramal masa depan kita sendiri. KIta tidak tahu apa yang berada dihadapan kita. Menyebabkan rasa tertekan.


Kita perlu pandai mengawal perasaan tekanan ini yang boleh membunuh diri kita sendiri. Pertama sekali adalah diri kita sendiri. Bagaimana kita mengawal emosi kita. Kalau kita sendiri tidak meletakkan sikap positif dalam diri kita. Kita akan lebih tertekan. Misalnya, seorang isteri berbalah dengan suaminya kerana kurang memahami jiwa ataupun keadaanya semasanya seperti haid ataupun mengandung. Oleh kerana tekanan itu datang di samping oleh kesan hormon wanita, tekanan itu berlaku terlalu hebat. Oleh sebab itu, kita perlu cepat menyedari bahawa kita berada pada batasan hormon itu, selain itu, orang yang tersayang, ibu bapa atau suami amat memainkan peranan penting dalam membendung masalah ini supaya iak tidak menjadi lebih serius. Pamerkan sifat kasih sayang, bertanya masalah dan yang paling utama adalah sentiasa berada disamping orang yang menghadapi tekanan supaya ia tidak melakukan sesuatu diluar jangkaan dan menunjukkan perasaan kasih sayang itu.


Tekanan yang terlalu kuat boleh merosakan pemikiran. Apabila kita tertekan, kita perlu berpaling dari tekanan itu. Kita perlukan seseorang untuk kita mengadu dan sekurang-kurangnya meluahkan perasaan kita. Kita perlu berjumpa dengan kaunselor ataupun orang yang lebih berpengalaman dari kita. Kita perlu menyelesaikan masalah tersebut supaya ia tidak berlarutan.


Kadang-kadang perkara yang berlaku itu, yang menyebabkan tekanan dalam diri seseorang itu perlu ada self-motivated. Kita perlu menerimanya sebagai takdir. Kita perlu kembali kepada Allah. Kita perlu mengadu kepadanya. Kita perlu sujud dan menadah tangan memohon kepadanya agar kita keluar dari masalah itu. Memberi kita hidayah ataupun kekuatan untuk kita menempuhi cabaran atau ujian yang sedang berlaku kepada kita. Segala keluh kesah perlu kita pajatkan kepada Allah. Mengadu kepada Allah. Menanggislah dan mintalah kepada Allah. Insya Allah selepas itu, sedikit sebanyak dapat mengurangkan tekanan dalam diri kita.


Apa yang pasti akhirnya kita akan kembali kepada Allah. Buat yang terbaik. Sesungguhnya orang yang berputus asa itu terputus dari rahmat Allah.


Janganlah berputus asa terhadap rahmat Allah sesungguhnya tidak berputus asa terhadap rahmat Allah kecuali orang-orang yg kafir.


Katakanlah: "Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, anganlah kamu BERPUTUS ASA daripada rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” [AZ- ZUMAR:53]


“Mereka menjawab: "Kami menyampaikan khabar gembira kepadamu dengan benar, maka janganlah kamu termasuk orang-orang yang BERPUTUS ASA." [AL HIJR:55]


“Ibrahim berkata: "Tidak ada orang yang BERPUTUS ASA dari rahmat TuhanNya, kecuali orang-orang yang sesat.” [AL HIJR:56]


“Hai anak-anakku, pergilah kamu, maka carilah berita tentang Yusuf dan saudaranya dan jangan kamu BERPUTUS ASA daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada BERPUTUS ASA dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir." [YUSUF:87]


Apabila tekanan berlaku kepada saya... pertama sekali tenangkan diri.. kedua.. minta orang tersayang berada disamping kita... dan ketiga.. mengadu kepada Allah... minta pada-Nya ketenangan jiwa... Insya Allah...

Friday, November 13, 2009

Mari kita baca khutbah jumaat hari ini..

Aku sedang mengadap komputer sambil mendengar khutbah jumaat hari ini.. topiknya sangat menarik.. maka aku carilah isi khutbah tersebut.. malangnya translation dalam rumi belum lagi dibuat.. nanti dah ada.. aku bagi eak.. aku cabar korang...

Kalau korang Anak Melayu sila baca khutbah ini sampai habis!!


جابتن كماجوان إسلام مليسيا
” منجاض ادب كتيك فرسليسيهن فندافت “
(13 نوؤيمبر 2009 / 25 ذوالقعدة 1430)


سيدغ جمعة يغ درحمتي الله سبحانه وتعالى،
فد هاري جمعة يغ فنوه بركت دان دالم مسجد يغ سوخي اين، ماريله كيت برسام-سام تيغكتكن كتقوائن كفد الله سبحانه وتعالى دغن برسوغضوه-سوغضوه ملقسناكن سضالا فرينته دان منجاءوهي سضالا لارغنث. سسوغضوهث اورغ يغ فاليغ باءيق دسيسي توهن اياله اورغ يغ فاليغ برتقوى. تاجوق خطبة كيت فد هاري اين اياله: " منجاض ادب كتيك فرسليسيهن فندافت " .

سيدغ جمعة يغ درحمتي الله سبحانه وتعالى،
إسلام اداله اضام يغ شمول دان لغكف. جك ماءنسي دافت مغيكوتي اضام ايت دغن خشوع دان ترتيب، اي اكن ممباوا كفد كخمرلغن. تتافي سجق كبلاكغن اين كيت دلندا وابق يغ مربهايا ياءيت فرسليسيهن فندافت اتاو إختلاف تربوك دانتارا علماء دغن علماء، اورغ عوام دغن علماء اتاو اورغ فوليتيك دغن علماء مغناءي ايسو اضام إسلام. اف يغ لبيه ممرنجتكن كيت لاضي اياله فنيغكتن اورغ بوكن إسلام دان اورغ يغ جاهيل اضام تنفا سضن سيلو مغلواركن فندافت تربوك تنتغ إسلام.
برداسركن فمرهاتين منبر، إختلاف دكالغن فيهق۲ ترسبوت تله منيمبولكن سواسان كلم-كابوت دالم مشاركات إسلام سكاليضوس منججسكن نام باءيق اضام إسلام سرتا فغانوتث. منبر ايغين مغيغتكن جماعه دان اومت إسلام سكالين، جاغن ممفربسر-بسركن ايسو خلافية، ايسو ريميه-تيميه سفرتي تهليل، مولد الرسول، تلقين دان سباضايث. ايسو اين اداله ايسو لاما دان علماء يغ بيجق لاضي وارس تيدق ممفربسر-بسركنث.

سبدا رسول الله صلى الله عليه وسلم درفد عِيَاضِ بْنِ حِمَارٍ:
مفهومث: "سسوغضوهث الله تله ممبري وحيو كفد اكو يغ ممرينتهكن سوفايا كامو سموا برصفة تواضع سهيغض تيدق اد سسأورغ فون مراس ديريث مضه (لبيه بغض ديري) دري اورغ لاءين دان تيدق بوليه سسأورغ ايت منظالمي دان ملمفاوءي باتس ترهادف اورغ لاءين". (رواية مسلم)

سيدغ جمعة يغ درحمتي الله سبحانه وتعالى،
مروجوع كفد سجاره إسلام، إمام مالك، إمام شافعي، إمام حنفى دان إمام حنبلى سرتا اليرن مذهب يغ لاءين ممفوثاءي كأيستيميواءن دان كلبيهن ماسيغ۲. انق۲ موريد دان فغيكوت۲ مريك سماكين برتمبه دري هاري كهاري. تتافي مريك تله منونجوقكن سيكف موليا سفرتي ساليغ حرمة مغحرمتي أتس سماغت ستياكاون يغ تيغضي.
أف يغ جلس، إسلام تله ملتقكن اداب۲ يغ تيغضي كأتس ستياف مسلم دالم فروسيس فرضاءولن سسام مسلم ترماسوقله كتيك برسليسيه فهم مغناءي ايسو يغ كورغ جلس. نامون بضيتو كيت دتضه مغهينا علماء ترتنتو والاوفون بربيذا فندغن اتاو فندكتن. علماء دهولو اداله اومت يغ ترباءيق دان مندافت فغإعترافن دري مشاركات كتيك ايت.
أف يغ مثديهكن سكارغ اياله فرسليسيهن فندافت يغ ممباوا كريسيس علماء مروضيكن نضارا دان أومة. كأداءن اين دبوروقكن لاضي افابيلا اد فيهق يغ أنتي-علماء منوليس اتاو ممبوات كثاتاءن سخارا سدر، جلس دان برتروسن دغن نية دان تيندقكن اونتوق مغهينا إسلام.
منبر كسل دغن اداث فرخوباءن فيهق۲ ترتنتو كونونث أتس داسر كبيبسن برسوارا، برفيكير دان مغلواركن فندافت، مك سوينغ-وينغث ماهو منجاديكن إسلام دان سضالا حكوم شريعة إسلام سباضاي سواتو فرديبتن يغ بيبس مغيكوت سسوك هاتي سسيافا سهاج دان مغنفيكن اساس۲ قاعده دان ديسيفلين علمو يغ بتول دالم إسلام.
كدغكلن علمو سستغه فيهق بوكن سهاج مروسقكن ايميج دان كسوخين اضام إسلام، ماله اكن منيمبولكن ككليروان يغ مربهايا دكالغن مشاركات عوام خصوصث مشاركات إسلام دنضارا اين. منبر برفنديرين جك اضام إسلام دبياركن دديبت سخارا بيبس، اغكوه دان سومبوغ بوغكق سفرتي يغ دتوليس اتاو دلاءوغكن اوليه فيهق ترتنتو تنفا مغيكوت ديسيفلين علمو إسلام يغ بتول، مك كويباواءن سلوروه اينستيتوسي إسلام دنضارا اين اكن تردده كفد خرخاءن دان فغهيناءن.

سيدغ جمعة يغ درحمتي الله سبحانه وتعالى،
منبر مندافتي بودايا فيهق ترتنتو يغ تروس مثرغ علماء دالم حاصيل توليسن مريك سخارا مغهينا دان بيادب اداله سواتو فركارا يغ تيدق دافت دتريما. فرسوءالنث كناف ضولوغن علماء منجادي ساسرن سرغن يغ برتروسن اوليه فيهق۲ اين.؟
علماء يغ برعمل دغن إسلام سبنر تيدق فرنه مندعوا ديري مريك سباضاي ماءنسي سمفورنا. نامون جك سكليفون فندافت علماء ماهو دكريتيك، كناف فرلو مريك دهينا دان دخرخا دغن ممفرماءين-ماءينكن دان مرنده-رندهكن فريبادي مريك دغن كات۲ مغهينا. مثدري حيقيقة اين، اومت إسلام يغ ترليبت دغن فرسليسيهن فندافت ايت فرلو منجاض اداب۲ برايكوت:

فرتام: برصفة لافغ دادا منريما كريتيقكن يغ ممبينا. سيكف سدمكين دافت مغهيندركن كيت درفد برصفة سومبوغ دان بغض ديري أتس كلبيهن ديري يغ اد.
كدوا: مميليه فركاتاءن يغ ترباءيق دالم سيسي فربينخغن.
كتيض: منجاض تيغكه لاكو دان توتوركات دغن لبيه برسوفن. هيندركن درفد خاخي ماكي دان نفسو جاهت سهيغض ترضلينخير درفد كبنرن.

إنصافله، إختلاف بوليه دساله تفسير اتاو دمانيفولاسيكن اوليه سواتو فرانخغن برنية جاهت دان سأوله-اوله اد سواتو اوسها ترسوسون دري فيهق۲ ترتنتو اونتوق مثرغ إسلام دان اينستيتوسي علماء دنضارا اين. سباضاي لغكه فغاولن، ماريله كيت ممليهارا فركارا۲ برايكوت:

فرتام، والاوفون إسلام ممبنركن إختلاف تتافي واجب كيت منجاءوهيث سكيراث اي تيدق منداتغكن مضرة يغ لبيه بسر.
كدوا، فركارا يغ بوليه دإجتهاد ايت فرلو مماتوهي ببراف شرط باضي ممستيكن كأصلين فربينخغن ترسبوت.
كتيض، مغيكوتي أخلاق فارا سلف الصالح دالم فرضاءولن سسام مريك كتيك ترجادي إختلاف.
كأمفت، دلارغ منودوه اتاو ممفتنة سسام إسلام كخوالي دسرتاءي علمو دان كعاديلن.
كليما، تيدق منخمفور ادوقكن انتارا مسئله إجتهادية دغن مسئله إفتراق (فرفخهن).

مقصودث: " اوليه سبب ايت جك مريك برحجه ممبنتهمو مك كتاكنله: اكو تله برسره ديريكو كفد الله دان دمكين جوض اورغ يغ مغيكوتكو. دان برتاثله كفد اورغ يغ دبري كتاب، دان اورغ يغ بوتا حروف: سودهكه كامو مماتوهي دان منوروت (اضام إسلام يغ اكو باوا ايت)؟ جك مريك مملوق إسلام، مك سبنرث مريك تله مندافت فتنجوق; دان جك مريك برفاليغ، مك سسوغضوهث كواجيفنمو هاثاله مثمفايكن
(دعوة إسلام ايت). دان (ايغتله) الله مها مليهت (تيغكه لاكو) سكالين همباث" (آل عمران:20)

Alhamdulillah...

Monday, November 2, 2009

Kursus Kepimpinan Badan Bukan Kerajaan dan Syarikat Seni Peringkat Zon 2009, Zon Tengah (Perak)





Satu hari aku dan suami menghadiri Open House MKN di Kompleks Belia & Kebudayaan Negeri Selangor. Abu Hassan, Timbalan Pengerusi Persatuan Penulis dan Kebajikan Negeri Selangor (KEMUDI), mempelawa aku dan suami menghadiri kursus ini. Setelah mendapat surat dan jadual kursus yang telah difaxkan oleh Awaludin.. aku berfikir banyak kali nak pergi.. semuanya 50-50 sebab masanya yang terlalu padat dan 4hari pula..

bincang punye bincang.. last-last aku gi sorang.. sume borang dll suami aku urus.. hehehe.. itulah syaratnye..

Hari 1

Seawal 9 pagi aku dan suami bertolak dari rumah dan tiba disana lebih kurang pukul 11.45 pagi. Katanya van akan bertolak kul 12 tengahari. Aku pun menunggu lah.. malas pula nak makan tengahari sebab masih kenyang pagi tadi aku sempat beli nasi lemak untuk sarapan. Katanya mungkin boleh berhenti dimana-mana untuk makan tengahari. Tunggu punye tunggu van tiba pukul 12.20 tengahari. Huh! lewat dah.. pula kena ambil orang lagi di Kuala Selangor. Kemudian meneruskan perjalanan, dan tak pula menyinggah mana-mana. Sampai di Resort Teluk Batik sudah melepasi pukul 4 baru mendaftar dan mendapatkan bilik. Tidak sempat aku nak makan petang terus masuk ke slot pertama kursus. Perut ku keroncong sangat-sangat.. tapi apa boleh buat.. serba tak kena.
Slot ini penceramahnya adalah En. Sukarno Abd Wahab dari Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri Pahang dengan ceramahnya Strategi Membentuk Sebuah Organisasi.

Habis slot 1, Riadah dibatalkan dan aku mengambil kesempatan mengemas baranganku di bilikku Blok Teratai BT 2-1. Aku memberitahu roomateku Kak Liza, betapa laparnya aku ketika itu. Memang tak tahan. Dalam pukul 8.00 malam kami pun turun makan.. tapi perut aku dah masuk angin.. aku makan sikit je. Masuk slot ke 2. Ada LDK. Dimana kitorang dalam group kena bentuk sebuah organisasi dan menerangkan organisasi kami. Emm.. disitulah mulanya berkenalan dengan ahli group 3. Okeylah.. semuanya..

lepas minum malam tu.. aku pulun tengok cite kegemaranku di AXN - CSI... huhuhu.. dalam kul 1 pagi barulah aku tidor.

Hari ke 2

Aku tak pergi senam seni.. huhuhu.. aku sebenarnya tak ingat pun.. pagi tu hujan renyai.. sedap tdo. Masa nak makan dengan Kak Liza baru aku nampak diorang balik dari senaman. Ermm.. takpelah.. yang penting aku sempat sarapan pagi ni.. Seterusnya Slot "Perancangan Strategi" yang dikendalikan oleh Ramli Saleh, Pengarah Jabatan Kebudayaan Negeri Perak. Slot ini agak berat sikit bagaimanapun aku boleh memahaminya walaupun aku sebenarnya hanya wakil sahaja. Sekurang-kurangnya aku ada pengalaman untuk perancangan strategi.. bukan sahaja untuk persatuan tetapi untuk masa depan keseluruhannya.

LDK pula kami diminta untuk merancang strategi bagaimana untuk membawa pelapis masuk ke dalam organisasi. Selepas makan tengahari, slot berikutnya adalah bagaimana idea berkesan dalam membangunkan sesebuah organisasi. Sekali lagi En. Sukarno memberi ceramahnya dan riadah petang itu, kitorang pergi ke tepi pantai Teluk Batik dan mengadakan sedikit aktiviti.
Selepas aktiviti aku bersendirian mencari mood dan cuba mendapatkan pemandangan yang menarik. Agak penat kemudian aku singgah mencari cenderahati di kedai-kedai di tepi jalan. Aku melangkah pulang menunggu waktu makan malam dan kemudian kembali ke slot berikutnya iaitu Halatuju dan cabaran kebudayaan masakini.
Harini aku mudah sahaja tidur... letak kepala atas bantal.. dan lelap..

Hari 3

Seawal 6.15 pagi aku terjaga walaupun aku set jam pukul 6.30pagi. Mandi dan bersiap-siap untuk turun senaman. Hari ini, berpeluh-peluh.. seronok.. dah lama aku tidak mengadakan senam rabak ini.. huhuhu..

Lepas sarapan, aku terus naik ke ballroom, malas nak tukar baju.. bilik aku hujung dunia. Pagi tu, En. Lokman Ab Ghani, Produksi Istana Budaya pula memberikan ceramahnya. Hari ini aku mula merasai rindunya untuk balik ke rumah. Mungkin sudah penat agaknya. Rehat tak cukup.
Selepas makan tengahari, aku berkejar untuk menyalin baju dan Dr. Ab. Samad bin Kechot pula memberikan ceramahnya berkenaan "Kepimpinan". Banyak bahan yang aku perolehi disini. Slot ini LDK nya menyaksikan pembubaran ahli kumpulan lama dari 3 kumpulan menjadi 5 kumpulan. Dan aku termasuk ke dalam kumpulan 4.
Untuk malam ini pula, makan malam telah dilewatkan pada pukul 10malam untuk malam terakhir adanya "dinner" yang berkaraoke. Em.. apa lagi pak Hassan TA mendahului carta. Aku pula sedang merana.. tiba-tiba telefonku kena bar. Uhh.. aku tak sempat bayar untuk bulan ini.. dia sudah bar. Nasib baik, Kak Liza pinjamkan telefonnya untuk aku beritahu kepada suamiku. Dalam pukul 12 aku angkat kaki dengan Kak Liza.. kepala ku telah berikan signal untuk aku berehat.. berdenyut-denyut. Aku pulang awal, kemas barang dan tdo.
Hari ke 4

Hari ini PIBG mengadakan perhimpunan, bannernya tercatat MB Perak, Datuk Dr. Zamri Kadir akan datang. Walaucamne pun, pagi tu tetap diadakan senam seni. Pagi ni, dua orang dari MSN datang join kitorang punya senam seni. Berpeluh lagi aku.. tapi hari ini.. aku merasakan hari yang kurang menyenangkan. Badanku sudah beri signal untuk aku berehat. Kepalaku sudah pra-sakit kepala. Aku tidak layannya. Selepas sarapan, satu ceramah dari Md Yosoff Mahmud dari Lembaga Promosi Kesihatan telah memberikan ceramah. diikuti dengan penyampaian sijil dan sesi penutup. Sebelum penyampaian sijil. Ada beberapa persembahan dilakukan. Sayangnya aku terlupa untuk meminta bantuan teman mengambil gambarku menggunakan kameraku ketika mendapat sijil.
video


Selepas makan tengahari. Aku beredar terus ke bilik dan mengemas barang yang patut kerana jam sudah pun pukul 12 lebih dan aku perlu check out keluar dari resort. Kepalaku sangat berdenyut-denyut dan menyebabkan aku terpaksa menelan 2 biji panadol.

Lebih kurang pukul 1 tengahari berkumpul di hadapan resort. Kitorang dari selangor ini bergerak pulang. Ada pula permintaan untuk kitorang singgah makan durian perak. Ermm apa lagi.. sedapnya.. walaupun sakit kepala dan menelan panadol.. aku tak mahu melepaskan peluang merasa durian perak.



Kemudian kitorang berhenti di Kuala Selangor rehat. Di sinilah aku sekali lagi malang.. bila tanganku tersepit ketika membuka pintu. Ermm... bengkak juga tanganku sehingga kini.
Dalam pukul 7 malam baru kami sampai ke Kompleks Belia dan Kebudayaan setelah menghantar atuk, nenek dan Aiman sampai ke rumah. Suamiku sudah lama menunggu. Dalam pukul 9 malam baru aku sampai ke rumahku.
Di bawah ini adalah gambar-gambar yang paling aku suka...




Saturday, October 17, 2009

Tuan Rumah Sewa ku dot dot

Tetamu datang rumah mengatakan rumah kami besar.. ermm.. memang besar.. susah nak urus.. lebih2 lagi dapat tuan rumah yang tak rajin menjengok penyewanya. Masa mula2 masuk dulu.. aku dan suami terpaksa bersihkan rumah. Minta tuan rumah gantikan paip air, shower dan beberapa perkara lain yang kami fikirkan perlu. Okeylah.. memang dia buat.. tapi dia ganti yang murah punya.. jenis plastik tak tahan lama. Kira orait lah.. asalkan dia dah ganti.. Aku masa tu masih lagi praktikal. So tak banyak masa kat umah.. bila balik je dah penat. So aku cuma mengemas yang sedia ada, tak pula nak mengecek kiranya ada kekurangan. Masa puasa pula aku jarang memasak di dapur.. aku masak pun waktu sahur sahaja.. lauk cincai2, mudah masak..

Sekarang ni, aku dah kembali ke rumah.. jadi surirumah semula.. aku start explore dan membersihkan mana bahagian yang belum aku touch up lagi.. aku pun dah rajin memasak di dapur.. sayangnya ketika ini macam2 pula berlaku..

Tombol pintu dapur lock dia rosak.. berikutan itu pula pintu bilik tidur utama.. maklumlah aku sudah ada dirumah.. jadi rumah tu berfungsi sepenuhnya.. bukan aku yang rosakkan.. tak de la pula aku hentam pintu tu.. pintu dapur tu memang dah lama gagal berfungsi dengan sempurna. Kalau tak betul letakknya.. pintu yang kita lock tu boleh terbuka balik.. bukan dah rosak juga ke namanya tu.. sekarang ni.. langsung terus lock.

Tak termasuk hari hujan siling di bilik air utama menitis2 turun ke lantai.. ini kes berat.. kalaulah siling tu runtuh dibuatnya aku atau suami aku ada di dalam bilik air tu.. kang masuk wad.. sape nak bayar ganti rugi.

Aku pun minta suami tepon puan rumah, kalau aku cakap lain jadinya.. aku ni bukan pandai cakap sangat.. aku jenis direct to the point.. tak de kata puitis.. kalau aku tak suka.. aku cakap tak suka.. kalau aku rasa benda tu tak betul.. aku kata tak betul.. aku tak de kompromi.. nak terima tak nak terima .. nasib kau la..

So.. suami aku pun telefon puan rumah tu bagitau.. diorang nak datang 17hb ni.. kebetulan 17hb ni suami aku ada urusan di kampongnya di Teluk. Jadi dia minta puan rumah tangguhkan pada hari lain.

Dibuatnya cerita..
Satu hari selepas hal lock pintu tu... aku tengah memasak kat dapur.. tiba2 air dari lubang longkang yang bersambung dengan longkang sinki membuak naik ke lantai dapur.. lah tersumbat pula longkang ni.. bukan longkang dari sinki.. tapi dari main hole.. kebetulan pula parent aku nak datang sabtu ni.. hari yang suami aku sibuk di kampong nya.. tak kisah lah.. aku boleh handle parent aku.. biarlah suami aku handle urusan dikampongnya tu..
aku beritahu suamiku untuk dia call puan rumah hal ni.. sebab dari apa yang aku tengok longkang tersumbat ni kena panggil plumbing baiki sebab dia melibatkan saluran utama.suami aku takmo sebab dia nak try settlekan sendiri.. hampir2 je kitorang bertengkar pasal ni.. aku pun tak kuasa nak bertekak panjang.. biarlah dia yang urus..

Aku pun hantar sms pada ayah aku kebetulan ayahku juga ada rumah sewa. Dari keterangannya, sahlah sepatutnya tuan rumah ambil responsibiliti ini untuk selesaikan dan bayar segala kos. Aku beritahu suamiku.. tapi dia masih berkeras hati untuk try settlekan sendiri.. Satu hari dia try pum longkang tu.. tapi hasilnya tak memberangsangkan dan dia pun penat dan mengalah.. bau longkang, kotor sungguh dapur aku.. sehingga aku sakit kepala tak tahan bau longkang tu yang hanyir dan busuk. Yelah longkang..
Pagi tu, dia telefon puan rumah memberitahu yang dia dah panggil plumbing datang tengok longkang tu.. Bila plumbing tu datang.. dia kata main hole yang tersumbat.. main hole nak pergi ke tangki kumbahan pula sudah retak dan tenggelam sebab sudah lama tak diperbaiki dan perlukan pembinaan baru.. kos kira2 dalam tujuh ratus..
Akhirnya suami aku stuju hanya betulkan yang tersumbat je.. kenalah dalam RM120 ringgit. Itupun tong tong dengan aku separuh. Kira kes longkang tu selesailah.. rumah aku still tak wangi sebab bau busuk dari longkang tu masih ada.. endak tak endak.. aku terpaksa tutup atas lubang tu dengan kotak.. kalau aku letak plastik.. nanti berair - terkondensasi pula dan boleh menyebabkan kulat. Kalau kotak dia boleh sejat air sendiri. Tak cukup itu aku beli satu pewangi yang boleh perangkap bau busuk.. so kuranglah bau kat dapur aku tu.. nanti parent aku datang tak de lah memalukan.

PALING MENYAKITKAN HATI AKU.. Malam tu, masa aku dah hubby aku keluar.. tuan rumah telefon.. dia borak2 dengan suami aku.. entah apa aku pun kurang pasti.. tapi berkisar dengan rumah sewa.. Suami aku ceritalah pasal kerosakkan yang berlaku dan pasal plumbing tu.. aku betul2 sakit hati bila tuan rumah tak mahu kitorang klim pasal tersumbat tu.. alasanya sebab dia tak tengok dulu tersumbatnya macammana...
aku tak tahulah.. nak kategori apa tuan rumah ni... kalau dah longkang tu busuk, airnya membuak2 keluar.. parent aku pula nak datang.. tak kan lah nak tunggu dia datang.. busy konon.. abih tu... takkanlah aku nak berumah di tepi longkang.. kepala hotak dia!! Siapa pun dia tu tuan rumah.. sepatutnya adalah sikap realistik.. cuma rumah dia jadi macam tu.. takkanlah dia nak tunggu 2 3 hari.. sehari pun cukuplah.. tak tahan baunya... tak tahulah kalau dia jenis pengotor...
Entahlah.. sejak dari mula lagi aku tak sedap hati.. tuan rumah ni macam nak lepas tangan je.. padanlah .. penyewa lama tinggalkan rumah ni dalam keadaan kotor.. agaknya macam tu kot hati tuan rumah ni... bayangkan ye... sejak aku pindah kat sini bulan 7 dulu.. sampai sekarang bulan 10.. tuan rumah tak penah datang menjengok dan tanya masalah kitorang... kitorang je la yang terhegeh2 bagitau masalah rumah sewa dia..

Besar konon... tapi.. banyak masalah.. entahlah.. aku rasa tawar hati.. kalau ikutkan hati hendak saja aku pindah rumah lain.. biar kecik pun tak pe.. asal hati tenang.. ni rumah besar.. buat sakit jiwa dapat tuan rumah dot dot..
Tak tahulah.. hati sakit tau!! Korang boleh tengok sendiri lah.. aku sempat juga ambil gambar masa longkang tu tersumbat.. gambar dari handfon aku... aku akan emailkan gambar tu kat tuan rumah... tak mo bayar tak pe.. biar sesal tu mengekori dia seumur hidupnya... Aku tak tahulah kalau korang pun tak de perasaan geli tengok air busuk tu... Berat mata memandang berat lagi bahu memikul..
Wallahhuallam...