Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Saturday, November 6, 2010

Penggunaan vitamin E boleh menyebabkan strok



Doktor-doktor telah memberi amaran tentang penggunaan "rambang" makanan tambahan vitamin E, yang boleh menyebabkan meningkatnya risiko sejenis strok. Satu pasukan penyelidik antarabangsa mendapati pengambilan vitamin menaikkan risiko angin ahmar pendarahan - disebabkan oleh pendarahan dalam otak - sejumlah 22 peratus.

Bagaimanapun , ia juga merendahkan risiko strok iskemia, sejumlah 10 peratus. Jenis strok ini disebabkan oleh darah beku menyekat aliran darah untuk ke otak dan ialah jenis paling biasa berlaku dalam UK.
Setiap tahun, anggaran 150,000 orang di UK mempunyai strok, dan lebih daripadanya 60,000 menyebabkan kematian.

Strok juga punca terbesar ketidakupayaan, mempengaruhi sekitar 300,000 orang. Kajian lepas telah menyarankan yang mengambil vitamin E boleh membantu melindungi terhadap penyakit jantung, tetapi kajian lain telah menemui ia tidak mempunyai kesan sebegitu malah boleh, dalam dos-dos yang tinggi, meningkatkan risiko kematian.
(59,357 daripada yang Penyelidik-penyelidik dari AS, Perancis dan Jerman menganalisis data dari sembilan kajian yang mana melihat kesan vitamin E yang melanda yang melibatkan lebih daripada 118,000 orang mengambil vitamin dan 59,408 yang mengambil satu plasebo atau pil tiruan).

Walaupun tiada keputusan dari ujian-ujian masing-masing disarankan vitamin E itu diubah dengan nyata keseluruhan risiko, penyelidik-penyelidik mendapati mereka melihat jenis-jenis strok yang mempunyai perbezaan-perbezaan yang ketara.
Untuk setiap 1,250 rakyat yang ambil makanan tambahan vitamin E, satu tambahan angin ahmar pendarahan akan terjadi. B

agaimanapun , makanan tambahan merendahkan risiko memiliki strok iskemia, bersamaan mencegah strok untuk setiap 476 rakyat yang mengambil vitamin.
Penyelidik-penyelidik menyatakan bahawa cara lain melakukan pencegahan, seperti tekanan darah dan kolesterol merendahkan dadah dan hidup satu gaya hidup sihat, memberi kesan jauh lebih besar daripada merendahkan risiko pukulan iskemia dengan pengambilan vitamin E.

British Medical Journal menulis, mereka berkata: “Pengurangan strok iskemia memberi risiko agak kecil dan umumnya menghasilkan banyak angin ahmar pendarahan yang teruk, penggunaan meluas terhadap vitamin E rambang seharusnya diberi amaran.”


Daripada artikel Yahoo Lifestyle -
http://uk.health.lifestyle.yahoo.net/Vitamin-E-linked-to-haemorrhagic-stroke.htm

No comments:

Post a Comment