Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Thursday, November 19, 2009

Emosi Wanita


Pernahkah anda menghadapi tekanan emosi? Satu tekanan yang menyebabkan anda bingung dan berkelakuan aneh dari kelakuan biasa. Satu perasaan yang sukar digambarkan oleh kata-kata dan hanya boleh diluahkan melalui satu perlakuan yang dianggap betul pada masa itu. Sesuatu beban yang tidak boleh diluahkan dan tidak boleh ditanggung lagi. Ia mungkin disebabkan oleh keadaan mental yang tidak stabil sama ada ianya dipengaruhi oleh hormon-hormon badan ataupun disebabkan oleh faktor-faktor rohaniah. Kita tidak dapat memastikan melainkan apabila satu kajian dan rawatan dilakukan. Sekiranya ia tidak ditangani awal kemungkinan perilaku insan yang mempunyai masalah tekanan ini akan bertambah teruk.


Bagi seorang wanita, terdapat beberapa keadaan yang boleh memaksanya menghadapi tekanan walaupun ianya bukan atas kemahuan. Antaranya lebihan hormon ketika kedatangan haid ataupun selepas bersalin. Ketika mengandung juga boleh berlaku tekanan perasaan sekiranya persekitarannya merangsang keatas ibu mengandung.


Dalam istilah perubatan "penyakit angin meroyan" atau sebagai penyakit tekanan emosi bagi ibu-ibu yang mengalaminya sewaktu atau selepas dalam pantang dikenali sebagai "postnatal depression" yang bersangkut paut dengan kelakuan aneh sebagai kesan emosi (kejiwaan) yang dihadapi oleh wanita selepas melahirkan anak.


Tekanan emosi itu pula disebabkan oleh beberapa faktor sama ada faktor luaran mahu pun dalaman. Faktor luaran seperti faktor keluarga, persekitaran, akademik dan faktor sosial. Faktor dalaman pula seperti perubahan biologi, faktor personaliti dan konflik dalam diri.


Pernahkah anda terjebak dengan depression? Antara tekanan yang biasa saya alami adalah tekanan untuk mendapatkan sesuatu yang sukar ditentukan. Sukar ditentukan itu bermaksud kita tidak dapat menentukan masa untuk mencapai matlamat tersebut. Misalnya, menentukan bila kita akan mengandung, bila pula akan bersalin. Bila kita akan memiliki rumah sendiri atau bila kita boleh mendapat pekerjaan yang kita inginkan.


Walaupun kebiasaannya kita perlukan matlamat dan perancangan yang strategi, tetapi kadang kala perancangan kita terpaksa ditunda atau diubah demi keperluan semasa. Apabila kita terlalu mengharapkan sesuatu itu menjadi kenyataan setelah berusaha, ia menjadi satu tekanan kepada kita. Kadang kala usaha juga tidak memadai, kita perlukan kerjasama orang-orang disekeliling kita. Namun bila orang-orang disekeliling kita tidak memberikan sepenuhnya kerjasama atau tidak membantu. Kita akan merasa tekanan. Ditambah pula, orang disekeliling kita hanya tahu memberi komen dan mengkritik kerja yang kita hasilkan.


Ada pula tekanan disebabkan oleh kesihatan, kurang tidur, kurang rehat atau kurang sihat juga boleh menyebabkan berlakunya tekanan perasaan. Apabila kita kurang rehat dan tidur, kita akan merasa letih dan lekas marah. Apabila segala urusan tidak berjalan dengan baik dan tak seperti diharapkan. Tekanan berlaku. Begitu juga dengan kurang sihat, kita merasa sakit,lemah dan menyebabkan kita merasa tertekan.


Kadang-kadang kita berfikir yang kita mungkin boleh meramal masa depan orang lain tetapi kita juga pernah terfikir mengapa kita tidak boleh meramal masa depan kita sendiri. KIta tidak tahu apa yang berada dihadapan kita. Menyebabkan rasa tertekan.


Kita perlu pandai mengawal perasaan tekanan ini yang boleh membunuh diri kita sendiri. Pertama sekali adalah diri kita sendiri. Bagaimana kita mengawal emosi kita. Kalau kita sendiri tidak meletakkan sikap positif dalam diri kita. Kita akan lebih tertekan. Misalnya, seorang isteri berbalah dengan suaminya kerana kurang memahami jiwa ataupun keadaanya semasanya seperti haid ataupun mengandung. Oleh kerana tekanan itu datang di samping oleh kesan hormon wanita, tekanan itu berlaku terlalu hebat. Oleh sebab itu, kita perlu cepat menyedari bahawa kita berada pada batasan hormon itu, selain itu, orang yang tersayang, ibu bapa atau suami amat memainkan peranan penting dalam membendung masalah ini supaya iak tidak menjadi lebih serius. Pamerkan sifat kasih sayang, bertanya masalah dan yang paling utama adalah sentiasa berada disamping orang yang menghadapi tekanan supaya ia tidak melakukan sesuatu diluar jangkaan dan menunjukkan perasaan kasih sayang itu.


Tekanan yang terlalu kuat boleh merosakan pemikiran. Apabila kita tertekan, kita perlu berpaling dari tekanan itu. Kita perlukan seseorang untuk kita mengadu dan sekurang-kurangnya meluahkan perasaan kita. Kita perlu berjumpa dengan kaunselor ataupun orang yang lebih berpengalaman dari kita. Kita perlu menyelesaikan masalah tersebut supaya ia tidak berlarutan.


Kadang-kadang perkara yang berlaku itu, yang menyebabkan tekanan dalam diri seseorang itu perlu ada self-motivated. Kita perlu menerimanya sebagai takdir. Kita perlu kembali kepada Allah. Kita perlu mengadu kepadanya. Kita perlu sujud dan menadah tangan memohon kepadanya agar kita keluar dari masalah itu. Memberi kita hidayah ataupun kekuatan untuk kita menempuhi cabaran atau ujian yang sedang berlaku kepada kita. Segala keluh kesah perlu kita pajatkan kepada Allah. Mengadu kepada Allah. Menanggislah dan mintalah kepada Allah. Insya Allah selepas itu, sedikit sebanyak dapat mengurangkan tekanan dalam diri kita.


Apa yang pasti akhirnya kita akan kembali kepada Allah. Buat yang terbaik. Sesungguhnya orang yang berputus asa itu terputus dari rahmat Allah.


Janganlah berputus asa terhadap rahmat Allah sesungguhnya tidak berputus asa terhadap rahmat Allah kecuali orang-orang yg kafir.


Katakanlah: "Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, anganlah kamu BERPUTUS ASA daripada rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” [AZ- ZUMAR:53]


“Mereka menjawab: "Kami menyampaikan khabar gembira kepadamu dengan benar, maka janganlah kamu termasuk orang-orang yang BERPUTUS ASA." [AL HIJR:55]


“Ibrahim berkata: "Tidak ada orang yang BERPUTUS ASA dari rahmat TuhanNya, kecuali orang-orang yang sesat.” [AL HIJR:56]


“Hai anak-anakku, pergilah kamu, maka carilah berita tentang Yusuf dan saudaranya dan jangan kamu BERPUTUS ASA daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada BERPUTUS ASA dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir." [YUSUF:87]


Apabila tekanan berlaku kepada saya... pertama sekali tenangkan diri.. kedua.. minta orang tersayang berada disamping kita... dan ketiga.. mengadu kepada Allah... minta pada-Nya ketenangan jiwa... Insya Allah...

No comments:

Post a Comment