Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Monday, November 2, 2009

Kursus Kepimpinan Badan Bukan Kerajaan dan Syarikat Seni Peringkat Zon 2009, Zon Tengah (Perak)





Satu hari aku dan suami menghadiri Open House MKN di Kompleks Belia & Kebudayaan Negeri Selangor. Abu Hassan, Timbalan Pengerusi Persatuan Penulis dan Kebajikan Negeri Selangor (KEMUDI), mempelawa aku dan suami menghadiri kursus ini. Setelah mendapat surat dan jadual kursus yang telah difaxkan oleh Awaludin.. aku berfikir banyak kali nak pergi.. semuanya 50-50 sebab masanya yang terlalu padat dan 4hari pula..

bincang punye bincang.. last-last aku gi sorang.. sume borang dll suami aku urus.. hehehe.. itulah syaratnye..

Hari 1

Seawal 9 pagi aku dan suami bertolak dari rumah dan tiba disana lebih kurang pukul 11.45 pagi. Katanya van akan bertolak kul 12 tengahari. Aku pun menunggu lah.. malas pula nak makan tengahari sebab masih kenyang pagi tadi aku sempat beli nasi lemak untuk sarapan. Katanya mungkin boleh berhenti dimana-mana untuk makan tengahari. Tunggu punye tunggu van tiba pukul 12.20 tengahari. Huh! lewat dah.. pula kena ambil orang lagi di Kuala Selangor. Kemudian meneruskan perjalanan, dan tak pula menyinggah mana-mana. Sampai di Resort Teluk Batik sudah melepasi pukul 4 baru mendaftar dan mendapatkan bilik. Tidak sempat aku nak makan petang terus masuk ke slot pertama kursus. Perut ku keroncong sangat-sangat.. tapi apa boleh buat.. serba tak kena.
Slot ini penceramahnya adalah En. Sukarno Abd Wahab dari Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri Pahang dengan ceramahnya Strategi Membentuk Sebuah Organisasi.

Habis slot 1, Riadah dibatalkan dan aku mengambil kesempatan mengemas baranganku di bilikku Blok Teratai BT 2-1. Aku memberitahu roomateku Kak Liza, betapa laparnya aku ketika itu. Memang tak tahan. Dalam pukul 8.00 malam kami pun turun makan.. tapi perut aku dah masuk angin.. aku makan sikit je. Masuk slot ke 2. Ada LDK. Dimana kitorang dalam group kena bentuk sebuah organisasi dan menerangkan organisasi kami. Emm.. disitulah mulanya berkenalan dengan ahli group 3. Okeylah.. semuanya..

lepas minum malam tu.. aku pulun tengok cite kegemaranku di AXN - CSI... huhuhu.. dalam kul 1 pagi barulah aku tidor.

Hari ke 2

Aku tak pergi senam seni.. huhuhu.. aku sebenarnya tak ingat pun.. pagi tu hujan renyai.. sedap tdo. Masa nak makan dengan Kak Liza baru aku nampak diorang balik dari senaman. Ermm.. takpelah.. yang penting aku sempat sarapan pagi ni.. Seterusnya Slot "Perancangan Strategi" yang dikendalikan oleh Ramli Saleh, Pengarah Jabatan Kebudayaan Negeri Perak. Slot ini agak berat sikit bagaimanapun aku boleh memahaminya walaupun aku sebenarnya hanya wakil sahaja. Sekurang-kurangnya aku ada pengalaman untuk perancangan strategi.. bukan sahaja untuk persatuan tetapi untuk masa depan keseluruhannya.

LDK pula kami diminta untuk merancang strategi bagaimana untuk membawa pelapis masuk ke dalam organisasi. Selepas makan tengahari, slot berikutnya adalah bagaimana idea berkesan dalam membangunkan sesebuah organisasi. Sekali lagi En. Sukarno memberi ceramahnya dan riadah petang itu, kitorang pergi ke tepi pantai Teluk Batik dan mengadakan sedikit aktiviti.
Selepas aktiviti aku bersendirian mencari mood dan cuba mendapatkan pemandangan yang menarik. Agak penat kemudian aku singgah mencari cenderahati di kedai-kedai di tepi jalan. Aku melangkah pulang menunggu waktu makan malam dan kemudian kembali ke slot berikutnya iaitu Halatuju dan cabaran kebudayaan masakini.
Harini aku mudah sahaja tidur... letak kepala atas bantal.. dan lelap..

Hari 3

Seawal 6.15 pagi aku terjaga walaupun aku set jam pukul 6.30pagi. Mandi dan bersiap-siap untuk turun senaman. Hari ini, berpeluh-peluh.. seronok.. dah lama aku tidak mengadakan senam rabak ini.. huhuhu..

Lepas sarapan, aku terus naik ke ballroom, malas nak tukar baju.. bilik aku hujung dunia. Pagi tu, En. Lokman Ab Ghani, Produksi Istana Budaya pula memberikan ceramahnya. Hari ini aku mula merasai rindunya untuk balik ke rumah. Mungkin sudah penat agaknya. Rehat tak cukup.
Selepas makan tengahari, aku berkejar untuk menyalin baju dan Dr. Ab. Samad bin Kechot pula memberikan ceramahnya berkenaan "Kepimpinan". Banyak bahan yang aku perolehi disini. Slot ini LDK nya menyaksikan pembubaran ahli kumpulan lama dari 3 kumpulan menjadi 5 kumpulan. Dan aku termasuk ke dalam kumpulan 4.
Untuk malam ini pula, makan malam telah dilewatkan pada pukul 10malam untuk malam terakhir adanya "dinner" yang berkaraoke. Em.. apa lagi pak Hassan TA mendahului carta. Aku pula sedang merana.. tiba-tiba telefonku kena bar. Uhh.. aku tak sempat bayar untuk bulan ini.. dia sudah bar. Nasib baik, Kak Liza pinjamkan telefonnya untuk aku beritahu kepada suamiku. Dalam pukul 12 aku angkat kaki dengan Kak Liza.. kepala ku telah berikan signal untuk aku berehat.. berdenyut-denyut. Aku pulang awal, kemas barang dan tdo.
Hari ke 4

Hari ini PIBG mengadakan perhimpunan, bannernya tercatat MB Perak, Datuk Dr. Zamri Kadir akan datang. Walaucamne pun, pagi tu tetap diadakan senam seni. Pagi ni, dua orang dari MSN datang join kitorang punya senam seni. Berpeluh lagi aku.. tapi hari ini.. aku merasakan hari yang kurang menyenangkan. Badanku sudah beri signal untuk aku berehat. Kepalaku sudah pra-sakit kepala. Aku tidak layannya. Selepas sarapan, satu ceramah dari Md Yosoff Mahmud dari Lembaga Promosi Kesihatan telah memberikan ceramah. diikuti dengan penyampaian sijil dan sesi penutup. Sebelum penyampaian sijil. Ada beberapa persembahan dilakukan. Sayangnya aku terlupa untuk meminta bantuan teman mengambil gambarku menggunakan kameraku ketika mendapat sijil.



Selepas makan tengahari. Aku beredar terus ke bilik dan mengemas barang yang patut kerana jam sudah pun pukul 12 lebih dan aku perlu check out keluar dari resort. Kepalaku sangat berdenyut-denyut dan menyebabkan aku terpaksa menelan 2 biji panadol.

Lebih kurang pukul 1 tengahari berkumpul di hadapan resort. Kitorang dari selangor ini bergerak pulang. Ada pula permintaan untuk kitorang singgah makan durian perak. Ermm apa lagi.. sedapnya.. walaupun sakit kepala dan menelan panadol.. aku tak mahu melepaskan peluang merasa durian perak.



Kemudian kitorang berhenti di Kuala Selangor rehat. Di sinilah aku sekali lagi malang.. bila tanganku tersepit ketika membuka pintu. Ermm... bengkak juga tanganku sehingga kini.
Dalam pukul 7 malam baru kami sampai ke Kompleks Belia dan Kebudayaan setelah menghantar atuk, nenek dan Aiman sampai ke rumah. Suamiku sudah lama menunggu. Dalam pukul 9 malam baru aku sampai ke rumahku.
Di bawah ini adalah gambar-gambar yang paling aku suka...




No comments:

Post a Comment