Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Saturday, June 2, 2012

Sakit secukup rasa


Apa yang harus aku lakukan jika melihat orang lain jatuh
Pada masa aku sendiri tidak dapat bangun 
Orang memandang aku melihat dari presepsi mereka
bahawa aku seolah-olah tidak mahu bangkit
padahal tulang yang menyokongku sudah retak tiada siapa yang tahu
sudah berkali-kali aku banting, berkali-kali juga aku dibaling 
sudah berkali-kali aku jatuh terjelupuk tapi tiada siapa yang tahu
sebab itu tulangku retak
ditambah pula baru sahaja aku ingin bangkit sudah disepak terajang oleh mereka yang aku tidak kenali
bila aku jatuh lagi kali ini.. retakku semakin parah
hanya suamiku sahaja yang faham kerana setiap kali aku dibaling dia yang menyambutku
Air mataku bukan lagi perkara luar biasa buat dia
Sebab dia juga pernah jatuh berkali-kali
dan aku yang menahannya dari terus diterajang oleh masa
masalahnya tulangku retak semakin retak apatah lagi tika aku menahannya 
sudah banyak sangat titisan air mataku
yang turun tanpa dilihat oleh mata orang lain

Apa orang tahu tentang hidup kami?
Apa orang tahu tentang derita kami?  Ada pernah kami cerita?
Tak perlulah kami bukukan kesulitan kerana ianya hak yang telah ditentukan oleh tuhan buat kami
Tapi tak perlulah ditambah dengan kata-kata nista yang tak tahu hujung pangkal
Tak perlulah berperasangka tanpa tahu apakah yang berlaku
Aku tak pernah minta diuji tetapi hidup tak akan terlepas dari ujian-Nya
sebab itu aku reda menjalani hidup ini dengan senyuman

Orang melihat aku tersenyum seolah-olah hidup ini gembira
seolah-olah aku cukup bahagia dengan dunia ini
Petahku seolah-olah aku tiada masalah yang perlu aku tangani
Dunia ini penuh rama-rama dan cahaya pelangi
Dihujung langit baru ingin terbit mentari
Ohh indahnya duniaku..

Yang indah itu hanya dari kaca mata mereka
kerana aku menzalimi diri sendiri menukar apa yang didada dengan bayangan 

Tika melihat anak-anak buah berkeliaran
aku merintih sendiri
tika aku peluk dan cium, hati ku sebak 
tika yang hak hadir .. sembilu menikam dikalbu
siapa tahu tentang air mata yang tidak bergenang dikelopak
berombak dijiwa

apa erti sakit jika tiap kali cuba bangkit
tiap kali itu aku sakit
siapa tahu cerita lama berkali-kali menjelma
sudah aku lali jatuh, tapi aku tetap jatuh juga biarpun bukan ditempat yang sama
kata orang, gagal bukan bererti gagal selamanya
aku pegang kata-kata itu, aku cuba bangun dari jatuh
tapi retakku semakin lama semakin teruk
dan aku putuskan untuk berehat seketika
biar retakku simen dengan konkrit... sekali lagi retak tetap juga aku simen lagi
dan lagi.. dan lagi berkali-kali
orang tak faham.. 
dia lihat aku jatuh.. dia ingat aku jatuh untuk kali pertama
mungkin aku dipesenda, sudahlah jatuh tak mahu pula bangun
sudah aku tak tahan tapi apa yang boleh aku lakukan
mulut tempayan boleh ditutup mulut manusia bagaimana?
apa yang mereka rasa? mereka bukan tahu apa-apa

Kali ini sekali lagi..
aku tak mengerti kenapa mahukan keputusan ini
ini bukan keputusanku, dan aku tak rela
langsung tak rela
fikir masak-masak pun tak masak lagi sebenarnya
sudah diangkat mentah-mentah
Kalau aku sudah berada di lembah duri
lagi nak di pindah ke lembah sembilu
aku rasa sama sahaja
tak ada beza
antara duri dengan sembilu
sakit.. aku juga yang sakit

Sudahkan jauh aku rasa sakit
Inikan pula dihadapan mata
lagi aku sakit
rasa nak mati
tak terkata
bukan keputusan aku ini..
nak tinggalkan aku sendirian
lebih baik aku memang hidup sendiri
kalau sakit aku boleh lari
tak ada sapa pun peduli
sampai bila-bila pun

































kalau aku tua pun begini juga aku
sebab selagi beginilah keadaannya
asyik pindah randah
selagi itu tak akan kemana-mana
Bagai melukut ditepi gantang.

Boleh aku buat keputusan?
aku nak dot kat sini
terakhir
.
.
.
.
.

nampak?
kecil kan?
tapi cukup sakit!!!!





No comments:

Post a Comment