Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Thursday, January 11, 2018

Terapi Tulang Belakang - Langkah ke tiga

My Next session teraphy adalah 24 Oktober 2017

Huhu... rasanya macam dah lama sangat da... baru je beberapa bulan kan...

Macam biasa awal sesi .. instructor akan tuam belakang aku dengan dia punya alat tuaman dalam masa 10 - 15 minit macam tu ler..

Lepas tu baru dia start bagi terapi.. opss... sebelum tu.. kitorang ada perbincagan skit tentang sakit aku.. dia tanya perkembangan dan apa lagi yang terasa sakit.   Mostly bila dah beberapa kali pergi terapi dah hampir hilang dah sakit aku ni..

Doc yang instruct sesi sebelum ni.  Dia suruh aku meniarap seperti dalam rajah.
Ikut langkah ini..
aku dok search apekah benda senaman yang aku buat ini... cari kat bahagian terapi tu tak jumpa tapi aku lebih banyak jumpa dalam bentuk YOGA.  Ada dua jenis exercise yang hampir serupa.  Satu namanya Cobra Pose dan satu lagi namanya Upward Facing Dog.  Mana satu yang sebenarnya pun tak pasti.  Dan kalau diikutkan cara pun ada sedikit berlainan antara satu sama lain.  

So aku up untuk korang tengok cara dia buat.  Apa pun... badan tu jangan lentik sangat kalau tak boleh buat jangan paksa... buat ikut upaya.  Lagi buat ikut gambar yang aku bagi tu.. jangan ikut instructor tu sangat... dia buat lentik sebab badan dia sihat .. kita ni yang sakit ni.. ikut cara dia kang terus tak boleh bangun... kuii... kuiii... kuiii... buat ikut last tahap yang kita boleh buat.. esok up sikit lagi... esok up sikit lagi.. 


boleh juga chek youtube ni tengok perbezaannya



Sebenarnya selepas aku buat senaman yang ini, aku sakit belakang... perghh... dia punya sakit bertahan satu hari.  Dia sakit sebelah kanan lebih dari kiri.  Lepas buat memang aku selang hari baru buat balik.  

pastu...
Doc tu ajar lagi satu jenis senaman..

Langkah pertama ialah duduk bertimpoh, dalam bahasa yoga disebut sebagai Vajrasana, kalau sebagai orang islam di panggil sebagai "Duduk antara dua sujud"


Pada posisi tu turunkan tangan ke lantai seperti nak bersujud.  Nama senaman ni Wide Knee Child Pose.




Kemudian tolak badan ke hadapan pada posisi relex.  Pada posisi ini dipanggil sebagai Puppy pose.


Akan rasa ketegangan pada otot lengan dan belakang badan.  Kalau tengok gambar ke dua tu, dia buat melentik sangat... tak payah la... buat ikut daya je.. up sikit2 utk next exercise.  Rupanya dah macam kucing bangun tido... hehehe..



Untuk sesi yang ini... diajar dua ni je.. Pastu aku demam utk next sesi.. jadi aku call minta tukar sesi.. dia bagi hampir sebulan kau...  sepatutnya 15 November jadi 7 Disember.  Tiba tarikh tu dekat, hubby cakap minta tukar tarikh sebab hari tu dia kena outstation pagi2.. Kalau nak dia hantar kena menyubuh laa... Tapi bila aku call pusat terapi tu kata, tak bole tukar dah.. kalau tak, kira tamat je la.. Adeh... Cakap dengan hubby.. subuh pun subuh la sampai spital.

Menjelang sehari sebelum sesi rawatan, unit rehab tu telefon balik... nurse kata, minta tangguh tarikh pada 13 Disember 2016 - agaknyer instructur takde la tu..  Kira rezeki laa... sebab last minute spital yg tukar tarikh.. 

Okey.. Next terapi... jeng jeng...

Ini pautan untuk Langkah Pertama

Ini pautan untuk Langkah Kedua

Ini pautan untuk Langkah Ke empat






No comments:

Post a Comment