Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Saturday, October 17, 2009

Tuan Rumah Sewa ku dot dot

Tetamu datang rumah mengatakan rumah kami besar.. ermm.. memang besar.. susah nak urus.. lebih2 lagi dapat tuan rumah yang tak rajin menjengok penyewanya. Masa mula2 masuk dulu.. aku dan suami terpaksa bersihkan rumah. Minta tuan rumah gantikan paip air, shower dan beberapa perkara lain yang kami fikirkan perlu. Okeylah.. memang dia buat.. tapi dia ganti yang murah punya.. jenis plastik tak tahan lama. Kira orait lah.. asalkan dia dah ganti.. Aku masa tu masih lagi praktikal. So tak banyak masa kat umah.. bila balik je dah penat. So aku cuma mengemas yang sedia ada, tak pula nak mengecek kiranya ada kekurangan. Masa puasa pula aku jarang memasak di dapur.. aku masak pun waktu sahur sahaja.. lauk cincai2, mudah masak..

Sekarang ni, aku dah kembali ke rumah.. jadi surirumah semula.. aku start explore dan membersihkan mana bahagian yang belum aku touch up lagi.. aku pun dah rajin memasak di dapur.. sayangnya ketika ini macam2 pula berlaku..

Tombol pintu dapur lock dia rosak.. berikutan itu pula pintu bilik tidur utama.. maklumlah aku sudah ada dirumah.. jadi rumah tu berfungsi sepenuhnya.. bukan aku yang rosakkan.. tak de la pula aku hentam pintu tu.. pintu dapur tu memang dah lama gagal berfungsi dengan sempurna. Kalau tak betul letakknya.. pintu yang kita lock tu boleh terbuka balik.. bukan dah rosak juga ke namanya tu.. sekarang ni.. langsung terus lock.

Tak termasuk hari hujan siling di bilik air utama menitis2 turun ke lantai.. ini kes berat.. kalaulah siling tu runtuh dibuatnya aku atau suami aku ada di dalam bilik air tu.. kang masuk wad.. sape nak bayar ganti rugi.

Aku pun minta suami tepon puan rumah, kalau aku cakap lain jadinya.. aku ni bukan pandai cakap sangat.. aku jenis direct to the point.. tak de kata puitis.. kalau aku tak suka.. aku cakap tak suka.. kalau aku rasa benda tu tak betul.. aku kata tak betul.. aku tak de kompromi.. nak terima tak nak terima .. nasib kau la..

So.. suami aku pun telefon puan rumah tu bagitau.. diorang nak datang 17hb ni.. kebetulan 17hb ni suami aku ada urusan di kampongnya di Teluk. Jadi dia minta puan rumah tangguhkan pada hari lain.

Dibuatnya cerita..
Satu hari selepas hal lock pintu tu... aku tengah memasak kat dapur.. tiba2 air dari lubang longkang yang bersambung dengan longkang sinki membuak naik ke lantai dapur.. lah tersumbat pula longkang ni.. bukan longkang dari sinki.. tapi dari main hole.. kebetulan pula parent aku nak datang sabtu ni.. hari yang suami aku sibuk di kampong nya.. tak kisah lah.. aku boleh handle parent aku.. biarlah suami aku handle urusan dikampongnya tu..
aku beritahu suamiku untuk dia call puan rumah hal ni.. sebab dari apa yang aku tengok longkang tersumbat ni kena panggil plumbing baiki sebab dia melibatkan saluran utama.suami aku takmo sebab dia nak try settlekan sendiri.. hampir2 je kitorang bertengkar pasal ni.. aku pun tak kuasa nak bertekak panjang.. biarlah dia yang urus..

Aku pun hantar sms pada ayah aku kebetulan ayahku juga ada rumah sewa. Dari keterangannya, sahlah sepatutnya tuan rumah ambil responsibiliti ini untuk selesaikan dan bayar segala kos. Aku beritahu suamiku.. tapi dia masih berkeras hati untuk try settlekan sendiri.. Satu hari dia try pum longkang tu.. tapi hasilnya tak memberangsangkan dan dia pun penat dan mengalah.. bau longkang, kotor sungguh dapur aku.. sehingga aku sakit kepala tak tahan bau longkang tu yang hanyir dan busuk. Yelah longkang..
Pagi tu, dia telefon puan rumah memberitahu yang dia dah panggil plumbing datang tengok longkang tu.. Bila plumbing tu datang.. dia kata main hole yang tersumbat.. main hole nak pergi ke tangki kumbahan pula sudah retak dan tenggelam sebab sudah lama tak diperbaiki dan perlukan pembinaan baru.. kos kira2 dalam tujuh ratus..
Akhirnya suami aku stuju hanya betulkan yang tersumbat je.. kenalah dalam RM120 ringgit. Itupun tong tong dengan aku separuh. Kira kes longkang tu selesailah.. rumah aku still tak wangi sebab bau busuk dari longkang tu masih ada.. endak tak endak.. aku terpaksa tutup atas lubang tu dengan kotak.. kalau aku letak plastik.. nanti berair - terkondensasi pula dan boleh menyebabkan kulat. Kalau kotak dia boleh sejat air sendiri. Tak cukup itu aku beli satu pewangi yang boleh perangkap bau busuk.. so kuranglah bau kat dapur aku tu.. nanti parent aku datang tak de lah memalukan.

PALING MENYAKITKAN HATI AKU.. Malam tu, masa aku dah hubby aku keluar.. tuan rumah telefon.. dia borak2 dengan suami aku.. entah apa aku pun kurang pasti.. tapi berkisar dengan rumah sewa.. Suami aku ceritalah pasal kerosakkan yang berlaku dan pasal plumbing tu.. aku betul2 sakit hati bila tuan rumah tak mahu kitorang klim pasal tersumbat tu.. alasanya sebab dia tak tengok dulu tersumbatnya macammana...
aku tak tahulah.. nak kategori apa tuan rumah ni... kalau dah longkang tu busuk, airnya membuak2 keluar.. parent aku pula nak datang.. tak kan lah nak tunggu dia datang.. busy konon.. abih tu... takkanlah aku nak berumah di tepi longkang.. kepala hotak dia!! Siapa pun dia tu tuan rumah.. sepatutnya adalah sikap realistik.. cuma rumah dia jadi macam tu.. takkanlah dia nak tunggu 2 3 hari.. sehari pun cukuplah.. tak tahan baunya... tak tahulah kalau dia jenis pengotor...
Entahlah.. sejak dari mula lagi aku tak sedap hati.. tuan rumah ni macam nak lepas tangan je.. padanlah .. penyewa lama tinggalkan rumah ni dalam keadaan kotor.. agaknya macam tu kot hati tuan rumah ni... bayangkan ye... sejak aku pindah kat sini bulan 7 dulu.. sampai sekarang bulan 10.. tuan rumah tak penah datang menjengok dan tanya masalah kitorang... kitorang je la yang terhegeh2 bagitau masalah rumah sewa dia..

Besar konon... tapi.. banyak masalah.. entahlah.. aku rasa tawar hati.. kalau ikutkan hati hendak saja aku pindah rumah lain.. biar kecik pun tak pe.. asal hati tenang.. ni rumah besar.. buat sakit jiwa dapat tuan rumah dot dot..
Tak tahulah.. hati sakit tau!! Korang boleh tengok sendiri lah.. aku sempat juga ambil gambar masa longkang tu tersumbat.. gambar dari handfon aku... aku akan emailkan gambar tu kat tuan rumah... tak mo bayar tak pe.. biar sesal tu mengekori dia seumur hidupnya... Aku tak tahulah kalau korang pun tak de perasaan geli tengok air busuk tu... Berat mata memandang berat lagi bahu memikul..
Wallahhuallam...

No comments:

Post a Comment