Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Friday, December 31, 2010

Tips Temuduga VTO



Aku menamatkan pengajianku di ILP Kuala Langat pada Sept 2009. Aku menghabiskan hari-hari tersebut dengan pelbagai aktiviti. Ada masanya aku mengikuti kursus Pementasan dan Fotografer dari badan-badan kebudayaan termasuk Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara dan juga Badan NGO. Sebenarnya aku mula berminat memasuki CIAST ketika aku diberi peluang oleh ILP menghadiri satu seminar yang diadakan di CIAST. Aku mempunyai insting yang kuat mengatakan aku boleh berada di situ untuk sekian kalinya. Aku merisik-risik pada Cik Hajar bagaimana untuk menjadi pengajar, selain dari pembacaanku. Akhirnya selepas aku ditawarkan menjadi TUTOR di ILP ketika praktikal.. aku terus berminat untuk menjadi tenaga pengajar.. kalau pun bukan di ILP mungkin di mana-mana pusat pengajian kemahiran. Kebetulan tumbuh bagaikan cendawan di tempat tinggalku.

14 April 2010 yang lalu aku mula mengisi borang Online di laman Web CIAST. Aku mensasarkan bulan oktober 2010 aku akan masuk VTO. Berdebar juga aku jika tidak dipanggil memandangkan aku cuma cubajaya mengisi borang VTO secara online. Pada pertengahan julai, aku mendapat panggilan Temuduga CIAST. Aku melompat keriangan. Tapi aku kaget. Aku tak tahu apa-apa tentang temuduga ini. Kalau temuduga kerja, aku sudah biasa.. tapi ini temuduga agak berlainan... mulalah aku mengorek-gorek tenaga pengajarku bertanyakan bagaimana temuduga tersebut. Aku try juga searching di Internet tapi tidak berhasil... dalam hatiku berkata, sekiranya aku berjaya dapat memasuki VTO selepas temuduga ini. Aku akan sediakan maklumat bagaimana menghadapi Temuduga VTO kepada pelapis seterusnya.. Aku pun merisik-risik en. Ammar, Cik Hazlena dan Cik Hajar.. Ermm.. dapatlah serba sedikit maklumat..
Sharekan pada anda semua.


selalunye soalan akn byk tanye pasal bdng study awk. so kena prepare, revise balik ape2 yg pernah belajar.. nk lagi cantik bawa artwork n portfolio hasil kerja yg elok2 utk bg dorg tgk.. jgn lupe update general knowledge n pasal isu2 semasa.. yg paling pnting kena tunjuk yg awk btul2 minat utk jd VTO.. kena ramah n petah bile bercakap.. lg satu, bile dorg tanye soalan, always elaborate jwpn awk, jgn bg jawapan sepatah je.

lg satu, jenguk2 sket laman web ciast n JPK utk dptkan maklumat terkini pasal dorg.. n kalau ade peluang, try tunjuk yg awk dh buat research pasal ciast n JPK tu.. ok.. =)

hazlena

Kepada semua alumni MUSA yg mendapat tawaran interview VTO, berikut disenaraikan beberapat tips untuk anda;

1. CIAST mahu yg betul2 berminat mengajar dan berbakat, bukan sekadar mahu mendapatkan elaun belajar... (sendiri mau ingat.. ini bukan ILP lagi... nak jadi PENGAJAR..) So, ceritakanlah apa visi dan misi anda sebag...

2. Technical Person. Mereka yang betul2 tahu apa yg sepatutnya dia tahu semasa mengambil SKM. Bukan sekadar tumpang projek kawan2, atau tiru hasil kerja kawan2, dan sebagainya attitude yg tidak bagus. Ianya akan terbongkar dengan sendirinya apabila soalan ini keluar, Cth; "Dalam portfolio ini anda pernah menganjurkan MAA, sebagai JK penajaan bagaimana anda menarik minat penaja untuk menaja majlis ini? Berapa jumlah tajaan yg didapati? Syarikat mana yang berminat?. So, harap2, anda tahu apa yang anda buat selama di ILP.

Saya rasa tidak perlu sampai bawa fail portfolio tu. Tapi mungkin hasil2 kerja, atau projek yg awak rasa worth untuk ditunjukkan, terutamanya grafik, photo manipulation, atau proposal. Then, dalam resume kadang2 kita ada msukkan jawatan yg pernah kita sandang, so, maybe soalan akan datang dari situ.. ini pun hanya tips dari kawan saya yg pernah jadi interviewer VTO ni, kalau skrg dah berbeza, terpulang kepada keupayaan kita sendiri untuk menjawab, yg penting confident... ok? So, Good Luck...

3. Isu2 Semasa yang sedang diperkatakan dalam selang masa seminggu di media-media utama. Ulas mana2 isu yang anda tahu, dan harapannya anda boleh memberi pandangan anda sendiri, kerana anda nak jadi PENGAJAR, perlu tahu semua itu.

Senang bukan... Selamat Maju Jaya....

Ammar

Itulah antara tips-tips dari tenaga pengajar saya. Ini pula tips dari saya sebagai seorang yang pernah ditemuduga oleh pegawai CIAST. Ikuti pengalaman saya semasa sampai di pusat Temuduga.


Temuduga saya di CIAST, Shah Alam pada pukul 3ptg. Saya membawa semua yang diminta dalam surat temuduga dan datang awal pada hari tersebut. Sejak beberapa hari sebelum itu lagi, saya sudah war-warkan di Facebook saya kepada kawan-kawan saya, siapa yang sama-sama akan ditemuduga hari itu. Alhamdulillah, ramai juga yang dipanggil (Pada satu tahap, aku sendiri tak faham, berapa orang sebenarnya CIAST ni nak?) tapi aku terus meyakinkan diriku sendiri dengan insting yang ada Insya Allah aku akan diterima masuk. Aku juga telah prepare segala benda dan tips2 yang telah diberikan oleh tenaga pengajarku. Terima kasih.


Hubbyku menghantarku ke CIAST kemudian katanya ingin berjumpa kawan dan meninggalkan aku. Aku pun terus ke Kaunter dan bertanyakan tempat temuduga. Pegawai di sana menunjukan aku tunjuk arah ke pusat temuduga.


Sampai di satu kawasan, ada dua buah meja di duduki oleh 2 orang pegawai pendaftaran. Aku mendaftarkan diri disitu. Lepas tu, seorang daripadanya menunjukkan papan notis. Di situ aku dikehendaki melihat aku pada sesi yang keberapa. Satu slot, ada 5 calon yang akan temuduga serentak.


Aku pun bergerak ke arah meja-meja kosong. Kebetulan, Rahmat, seorang seniorku ketika belajar di ILP ada disitu. Katanya, dia sama slot denganku. Kami pun tunggu punya tunggu... Kata Rahmat lagi.. Calon slot seterusnya telah pun masuk.. kami dikehendaki naik ke tingkat 3, bilik no 1 kalau tak salah aku... aku pun ingat2 lupa.


Jam menunjukkan pukul 3 ptg, kami pun naik ke atas. Tunggu punya tunggu.. hampir 2 jam juga.. sampai hampir masuk waktu asar baru calon sebelum kami keluar. Masing-masing sengeh2 macam kerang busuk. Macam-macam gambaran yang diberikan.. katanya ada calon yang saing2 mereka yang hebat-hebat.. bercakap macam jagung bertih. Aku malas nak layan. Bagiku, kalau aku dengar ape dia cakap nanti aku hilang keyakinan diri.. lebih baik aku tumpukan apa yang akan aku hadapi sekarang.


Aku pun mengetuk pintu, 5 orang sekali masuk. Dalam tu, ada dua orang pegawai wanita yang bertugas. Kami dikehendaki meletakkan sijil dan IC di meja penemuduga. Aku meletakkan Sijil asal, resume dan beberapa potfolio yang terpilih. Pada mulanya, penemuduga itu bertanya kenapa letak potfolio(gambar, hasil 3D dll). Aku senyum sahaja.. strategi... Hehehe..


Mula2 penemuduga minta kami memperkenalkan diri. So perkenalkan lah diri.. Lahir kat maner, sekolah kat maner, belajar kat maner, kerja kat maner dan segala kelebihan yang ada pada diri kita. Kita cerita sehingga penemuduga itu puashati dengan jawapan kita. Yang penting jawapan kita tidak meleret-leret, straight to the point, kemas dan tepat dengan kehendak soalan.


Kemudian, ditanya pula dalam banyak2 subjek yang kita belajar sila terangkan salah satu daripadanya. Penemuduga akan pilih calon yang diingini.. tup-tup.. aku pula yang pertama.. sebab rata-ratanya calon macam takut-takut nak jawab. Aku fikir-fikir apakah subjek yang aku power. Ermm.. so aku amiklah coz Audio Video sebab yang itu jerk banyak kelebihan.. Aku ceritalah apa itu Audio Video, Apa perisian yang digunakan, apa kelebihan aku dalam menggunakannya.. ke terror an ku membuat editing sehingga aku dinobatkan penyunting terbaik dalam Multimedia Academy Award. Video yang disunting pula digunakan oleh satu syarikat penerbitan filem untuk menandatangani MU dgn ILP ketika ILP Kuala Langat mengadakan Open Daynya.. dimana aku adalah salah seorang daripada pelakonnya.. Ermm.. angkat skit la diri sendiri.. tapi janganlah lebih-lebih.. yang penting tahu apa yang kita buat dan memang kita buat kerja time tu.. bukan tengok orang buat kerja jerk.


Di tanya pula apa yang di ketahui ttg CIAST dan VTO. So .. macam cik hazlena cakap.. kita kena prepare awal-awal.. tahu selok belon sikit-sikit tentang CIAST dan VTO. Jangan pula auta lebih-lebih.. keh keh..keh.. yang penting kita bercakap dengan yakin dan maklumat kita sampai tepat.


Aku pun pelik jugak.. calon sebelum tu sampai 2 jam.. tapi kitorang sekejap jerk.. mungkin dalam 1 jam je.. mungkin juga calon sebelah2 aku jenis bercakap tak berjela.. entahlah.. aku pun tak tahu.. mungkin juga, sebab aku berada dalam sesi yang terakhir. Penemuduga dah penat kot..


Jangan lupe bila temuduga selesai ucapkan terima kasih. Dan keluar dengan yakin.


Terus terang aku cakap.. keputusan pertama .. tak berpihak kepada aku.. kemasukan Oktober namaku tak tersenarai.. aku berputus asa juga. Hampir-hampir aku melanjutkan pengajian Diploma Multimedia di ILP. Bila aku chek senarai nama yang berjaya.. Hanya 5 orang sahaja dari kursus Multimedia.. dari berpuluh-puluh yang ditemuduga. Aku pasrahlah.. yelah.. aku ni bukan jenis orang yang senang dapat sesuatu tanpa usaha...


Rupanya aku dipanggil untuk sesi Januari 2011. Doakan kemudahan bagiku. Sedapatnya aku keputusan ini, aku terus PM pengajarku.. ucap terima kasih atas tips tersebut. Aku juga berharap pengalaman dan tips- tips ini akan berguna kepada sesiapa yang akan pergi temuduga seterusnya. Kalau korang dapat.. PM lah box aku kat blog ini. Semoga ianya berguna kepada korang..


Nasihat aku,

Yakin pada diri sendiri, tahu apa yang korang belajar dulu dan tahu isu semasa.. serta yang penting korang kena bercakap.. bukan sepatah ditanya.. sepatah dijawab.. jadikan jawapan anda seperti seorang guru mengajar pelajarnya.. Insya Allah.. kalau dah rezeki korang.. dapatlah tu..


Doakan aku mudah belajar balik ( dah hampir setahun gak aku tinggalkan alam pelajaran). Otak dah beku.. lagi nak kena masuk asrama plak.. aduhh.. dah kawin-kawin ni.. kena plak tinggalkan hubby tercinta.. tapi tak pelah.. bukan lama pun.. berkorbanlah kejap..


Buat yang akan menghadapi temuduga CIAST. Good luck untuk anda semua. Jgn lupa, coretkan sesuatu pada Box saya..


Nanti aku coretkan pula bagaimana aku di CIAST nanti. See You Later..


29 comments:

  1. terime kasih info ni kak....
    saye pun tgh buntu cam mane nak masuk untuk temuduga ni....

    ReplyDelete
  2. Register UPU. Sila ke laman web UPU online.

    ReplyDelete
  3. alamak bawu bace tips akak nie..esok nak p temuduga kt ciast...thnkz akak

    ReplyDelete
  4. Jangan lupe like page saya disebelah...

    ReplyDelete
  5. 22hb ni sy intrview...waaaaa...goyang gak la dengar crite sis ni...hahaha

    ReplyDelete
  6. naseb baek jmpe blog ni. hjg bln ni dpt interview vto kt ciast. dh share ngn kwn2 yg laen yg akn pgi skali interview nnt. thnx utk info & tips ni.

    ReplyDelete
  7. salam ada tips2 lain x?....cmne nk cari info2 vto ni..sbnrnye sy xberapa pham...CIAST ni apa

    ReplyDelete
  8. thx akak , sbb bgi tips2 ni .. pening gak kpala nk pikir apa nk dckp ni nnti... :D

    ReplyDelete
  9. tengs for the sharing..hihi sy tmdga ciast esok..Warghh.nevesnya.dlu mtk gna sijil thap 3 xdpt,kali ni mtk d]gna dip plak..xtau la dpt ke idok..Hope sgt dpt..huhu

    ReplyDelete
  10. Sy dh g interview 4/11 bru ni,skrg tgh tggu result samada terpilih ke x...sy nk tnye, apa kelebihan kursus vto ni...blh jd pengajar kt ilp ke x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tumpang tnya dpa interview dlm bhasa bm atau english

      Delete
  11. naseb baek jmpe blog ni. hjg bln ni dpt interview vto kt ciast. dh share ngn kwn2 yg laen yg akn pgi skali interview nnt. thnx utk info & tips ni.interview dalam bm ke bi

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah saya dah berjaya dalam temuduga tersebut...di pangil untuk sesi kemasukkan sesi April 2017. Doakan kemudahan bagiku...

      Delete
    2. Nak tanya iv dlm english ke bahasa?

      Delete
    3. Nak tanya iv dlm english ke bahasa?

      Delete
  12. Salam dear..berminat nk tanye mcm2 pd awk tntang VTO..boleh msg atau ws sy 0172046956๐Ÿ˜ป

    ReplyDelete
  13. Thank you kak.nak tanya cmne nak add fb akak.hUhu

    ReplyDelete
  14. Thank you kak.nak tanya cmne nak add fb akak.hUhu

    ReplyDelete
  15. Kepada yang ada soalan dan ingin bertanya boleh la like page atau pm page yang diberi tu. Cuma cerita saya ni tahun 2011, sekarang ni dah 2017.. lama dah berlalu. Mungkin ada pindaan dan perubahan dari segi format dan taklimat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sqlam kak nk tanya peluang untuk dpt kerja slepas vto cerah atu tdak? Trme ksih shre..

      Delete
  16. Assalamualaikum kak.mcm mane lpas grad ciast?diserap sbgai pngajar spenuh masa ke?.trime ksih.

    ReplyDelete
  17. Nasib baik ad tips ni.. Esok nak iv.. Huh

    ReplyDelete
  18. Tq info yg bermanfaat tips juga hebat....sya blm ke tahap itu baru mau masuk kelas VTO this month
    Wish me luck๐Ÿ˜Š

    ReplyDelete
  19. Waa thanks for this tips๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜

    ReplyDelete
  20. Sijil2 sukan atau penyertaan kena bawa tak

    ReplyDelete