Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Thursday, June 25, 2009

Kena Gastrik ke.. ?? :(


Mulanya pada malam ahad, aku dan suamiku melaksanakan operasi membersihkan rumah baru. Puan rumah sewa dia tak bersihkan pun.. masa kitorang start tengok rumah lagi. Maybe sebab demand rumah tu tinggi.. masa kitorang rebut tu.. ada 3 orang lagi dok beriya-iya nak masuk kat rumah tu.. rumah baru aku ni besar, conner lot maner tak nye demand tinggi.. tapi memang tak patut betul biarkan kitorang bersihkan rumah tu... itupun setelah bagitau banyak fasilitinya kena repair atau ganti. showernya tak de, lampu tak de, kepala paip ada yang tak de, kipas hitam berkarat..
lastly, suamiku pun bagitau kat tuan rumah.. ada gak la dia repair dan ganti.. tapi tak kualiti laa.. bagi kepala paip tahap plastik punye.. ganas skit je.. reput la dia.. banyak gak suami aku menambah.. kipas, lampu pendaflor dll.. tu yang hari ahad tu dah start nak membersihkan.
Tak menduga, malam tu aku rasa sakit perut yang amat sangat.. sampai termimpi-mimpi.. bila sedar je, perut memulas.. pergi ke tandas.. dan cirit birit pulak. sejak hari tu aku kena cirit birit.. aduhh.. sakit hati giler.. dah la tengah start bulan merah. pagi tu, suami aku bawa pergi klinik swasta. Dia tanye le aku penah kena gastrik ke.. aku memang belum pernah kena gastrik, pastu dia tanye aku ada salah makan ke... seingat aku sebelum tido semalam bezanya dengan suami aku.. aku ada meneguk secawan air soya kotak yang baru dibuka dan belum aspired lagi. tu je.. kalau salah makan granti suami aku pun joint venture dengan aku. Pastu doktor tu kata dah nak jadi nak wat camne.. betul gak.. dia bagi aku ubat dan sampai ubat tu habis, perut aku masih lagi sakit... sama.
Sakitnya bukan boleh dibuat-buat. sekali dia datang rasa macam nak meletup pangkal ulu hati. rasa kembung sangat. lagi diketuk2 .. lagi sakit.. (So moralnya jangan ketuk perut macam doktor ketuk kat baby). Mengkrekot aku dibuatnya.. lagi pantangnya jangan terhentak atau gerak ganas.. naik moto... aduhh.. boleh jatuh motor tahan sakit.. last but not less aku balik KL gi rumah mak pak aku.. gi mengurut.. ya rabbi.. banyak giler angin aku.. makcik yang urut aku baru je urut belakang badan.. dia sendawa sampai nak termuntah. dia urut badan aku, katanya urat tegang.. dia urut kat perut yang banyak angin tu.. kira masa tu kurang sakit skit.. tapi bila kena kat tempat angin tu.. macam nak meletup perut.. dia kata dia tak bleh urut sangat kawasan tu sebab ususnya bengkak. but at less angin dalam badan aku kurang lah..
balik rumah, sehari lepas diurut rasa segar skit.. cuma petang tu bila suami aku ajak gi tengok perabut baru.. naik moto.. dia start balik sakit... mungkin terhentak2.. memang kaw-kaw.. malam tadi.. aku tak boleh tdo sangat.. memang 4 kali masuk toilet .. last.. pukul 5.50 pagi.. lepas dengar azan subuh tu baru je.. perut aku lega.. tapi.. aku pun ada terpikir sesuatu.. kenapa aku berak kerap tengah malam? Mungkin gak, benda ni bukan boleh diubat secara klinikkal... sebab lepas subuh boleh tdo pulak... pulak malam tadi.. aku rasa meremang.. macam ada monyet bergayut kat syiling.. bayang kelibat.. mungkin juga aku halusinasi.. yelah orang sakit.. tapi mungkin tidak gak.. sebab aku sekarang ni tengah heavy.. suami aku? dia dah tdo sian pulak nak kejut ajak teman.. aku pun berani ape.. tak kan takut kutt...
suami aku tak kejut aku pagi tadi.. dia biar aku tdo.. baik sungguh hati diaa... bila dia nak pergi keje baru dia kejut.. itupun dia pesan.. kalau rasa tak sihat lagi.. tak payah buat keje.. rehat je.. sebab aku bagitau semalam aku tak dapat tdo.. cirit birit. tapi aku kena gak buat keje.. nanti aku tention sebab aku kena siapkan juga langsir rumah baru.. jahit sendiri.. baru rasa macam seronok.. suami aku sebenarnya nak suruh makcik dia yang jahitkan... tapi aku berkeras nak jahit sendiri.. yelah... aku lagi seronok kalau rumah tu langsirnya dari hasil tangan sendiri.. emrmm .. aku tahu antara sebab gastrik aku ni mungkin stress kott.. dengan kekangan masa.. sebab selepas ni aku OJT plaks.. tinggal lagi beberapa hari je lagi.. rumah tak kemas lagi nih..
ermm.. aku ada search beberapa artikel tentang gastrik kalau diikutkan.. 3 dari 4 tanda gastrik tu ada.. tapi.. entah la..
macam ni secara umum, gejala gastrik adalah:
Sakit pada bahagian atas abdomen. Ia boleh reda atau semakin sakit apabila makan. (ye ada)
Perut menjadi sensitif terhadap makanan berasid (masam), pedas dan minuman beralkohol. (aku tak penah buat ni)

Mual. (tak de)
Muntah.(tak de)
Hilang selera. (tak de)
Perut bahagian atas terasa penuh dan senak selepas makan sedikit. (ye ada)
Hilang berat badan. (rumah tade timbang)
Pedih ulu hati. (entah laa.. tak de kot)
tu aa.. aku sendiri tak tahu.. aku ada gastrik ke idak! kena gi jumpa doktor lagi ni... $$$$$


No comments:

Post a Comment