Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Saturday, January 8, 2011

Selesai Suai kenal 1/2011



Langit petang mendung.. hujan mencurah-curah memasuki pukul 1 petang tadi. Seperti mimpi, aku tersedar dari sofa dirumah. Alamak! Baju yang ku jemur tadi mesti sudah basah! Aduyai.. aku tertidur pulak diatas sofa. Gara-gara kepenatan orientasi dan menyesuaikan diri di asrama CIAST. Ermm.. aku berada di rumah sekarang.. hujung minggu pasti aku balik ke rumah, menguruskan rumahtangga. Kalau tidak pun, menemani suami setelah menjalani hari-hari di asrama CIAST.


Debaran? sudah tiada lagi.. cuma aku belum memahami sangat selok belok CIAST dan VTO. Alhamdulillah.. apa yang aku harapkan menjadi kenyataan.. orientasi bukan lagi macam budak-budak... Sudah ditrade macam orang dewasa. So tiada lagi reging mereging.. tiada lagi askar training.. ermm.. syabas-syabas.. aku dah penat jika sume tu berlaku... ternyata tidak berlaku.


Mengimbas kembali apa yang berlaku pada hari pendaftaran..

Setelah bersarapan di kedai mamak, aku dan suami bertolak ke CIAST. Jauhnya lebih kurang 1 Jam perjalanan. Makin hampir aku ke destinasi semakin dada ku berdebar-debar sehinggakan suami ku ketawa kerana aku mengeluh berkali-kali untuk menghilangkan debaran ini. Suamiku cuba menyakinkan aku dengan kata-kata positif dan aku juga cuba menyakinkan diri aku dengan berfikiran positif. Akhirnya sampai jua aku ke destinasi. Aku menuju ke tempat pendaftaran. Kelihatan orang sudah berbaris panjang untuk mendaftarkan diri. Menunggu giliran dan akhirnya aku selesai mendaftar lalu aku kemudian ke asrama untuk daftar bilik dan mengambil kunci.


Aku ketika itu juga masih ramai lagi studen yang masih berbaris untuk mendapatkan kunci. Semua muka aku tak kenal. Aduiyai.. tak de kawan la plak... hampir 5 minit berbaris.. aku terlihat satu kelibat yang macam ku kenal. Mungkin junior atau senior aku.. tapi lelaki. Nantilah.. kalau ada rezekinya boleh aku bertanya.. sekarang ni yang penting adalah mendapatkan kunci bilik. 5 orang lagi dihadapan aku.. aku terlihat pula kelibat seseorang.. mmg aku kenali.. tapi mungkinkah? aku tak pernah nampak status FB dia menyatakan bahawa dia akan masuk ke sini.. Ermm... Helmi! Classmate aku.. tapi dia tak pandang pun ke sini. Mulutnya terkumat kamit mengunyah swingam.. Aku rasa mmg dia! Selepas aku mendapatkan kunci, aku cuma menegurnya. Sah! Helmi. Amboi.. Cool betul!


Aku pun bergerak ke bilik. Masuk je ke bilik tu.. aku terpana.. wah cantiknya design bilik ni. Dah la duduk sorang sebilik. Adakah betul? Tapi ya.. memang itulah bilik aku.. sebelah toilet la plak.. tapi tak pe.. senang skit nak gi toilet.


Aku pun turun ke bawah menuju ke kereta suamiku yang terletak di hadapan parking CIAST. Dan memintanya menuju ke Blok N. Kemudian menaikkan barang. Uitt.. nasib baik tingkat 1. Kalo tingkat 3.. maunya ketar lutut aku nak memanjat tangga. Menaikkan barang dan suamiku mengajak keluar untuk makan tengahari dengannya sebelum dia balik. Hatiku masih berdebar cuma debarannya sudah tidak ketara seperti mula-mula menjejakkan kaki ke CIAST.


Setelah bersalaman dengan suamiku, beliau pun meninggalkan aku sendirian. Hampir masuk pukul 2 petang. Aku bergegas ke dewan untuk taklimat dan sesi orientasi. Taklimat demi taklimat.. tiada reging.. haa.. lega betul..


Cuma bila aku kembali ke asrama.. aku rasa sunyi betul. Yelah, biasanya pada waktu malam, aku sibuk menyediakan juadah makan malam untuk suami tercinta. Tapi kini, aku hanya bertemankan laptop dan hp. Akibat kepenatan.. mata pun sudah mula kelat.. Selepas menalefon suami.. aku membaringkan diri dalam bilikku. Tapi mata tak mahu pejam.. aduiyaii.. tidur sorang la 3 bulan ini. Terpaksa membiasakan diri.. akhirnya terpejam jua mataku..


Jam 5.30pagi, aku terjaga mendengar bacaan surah di surau. Jam 6 pagi nanti azan subuh akan berkumandang. So.. aku pun mandi dan bersiap ke surau bersama seorang teman kuliah baru, Farah. Selepas solat subuh dan mendengar kuliah subuh. Aku pun bersarapan. Kemudian, menukar baju dan mendengar taklimat sehingga akhir. Begitulah hari-hari orientasi. Takde lah teruk sangat.. cuma penat masih terasa.. menyebabkan aku tertidur sehingga baju-baju yang ku jemur abis basah semula.


Esok.. aku akan kembali ke CIAST. Dan menjalani hari-hari tersebut.. insya Allah. Aku akan berusaha yang terbaik.

No comments:

Post a Comment