Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Tuesday, December 15, 2009

Cerai Kerana Duit

Sekali lagi aku ingin merumuskan satu tajuk dari semanis kurma yang aku tengok.. aku memang suka tengok semanis kurma kerana banyak tips yang aku dapat berserta doa-doa harian. Tajuk kali ini aku kutip adalah berkenaan Cerai kerana Duit atau juga Cerai kerana Wang atau Saparate because of Money.. huhuhu.. same la tuhh...

Perkara pertama adalah mengapa perkahwinan boleh gagal? Niat semasa ingin mendirikan rumahtangga adalah kerana lelaki atau perempuan itu mempunyai wang. Isteri yang suka meminta cerai bukan kerana syarak diharamkan menghidu bau syurga.. ermm.. kalau bau syurga pun tak boleh.. inikan pula nak masuk syurga. Lagipun kenapa plak nak mintak cerai.. mintaklah buah cermai.. fuhhh.. dah lama tak makan asam buah cermai.. kecur air liur aku..

Suami bertanggungjawab dari segi kewangan, fizikal dan kehormatan isteri. Kewangan tu bermaksud dia yang memberi nafkah kepada isteri. Setengah pendapatan suami perlu diberikan kepada isteri... ermmm... kalau betul macam tu.. pehh.. siokk nyeee... bole lah belanje makan Nasi Lemak Antarabangsa..

Hukum mengatakan kalau isteri tidak pernah mendapat haknya, jika isteri mencuri duit suami ada hak untuk dia berbuat demikian (ikut nilai yang dia berhak.. kalo dia curi sume duit laki dia.. camne laki dia nak bayar duit minyak kereta pergi kerja... looorr...).

Apakah tujuan perkahwinan
  • Terhalanglah mata dari perkara-perkara yang diharamkan
  • Kehidupan yang tenang, kasih sayang, sakinah, mawaddah, warahmah
  • Menghangatkan rumahtangga

Tip-tip kebahagian

- Bina rumahtangga kerana Allah (matlamat berumahtangga kerana Allah)
- Suami pimpin isteri dan anak-anak kejalan yang diredai
- Amalkan doa
- Jangan minta suami yang tidak termampu olehnya
- Berusaha menaikkan ekonomi rumahtangga

Doa yang diberikan adalah seperti ini

# Surah Al-Imran - ayat 26 & 27 untuk meminta rezeki daripada Allah
# Surah At-Taubah - ayat 128-129 - doa untuk memenuhi keperluan yang cukup
# Surah Al-Anbiya - ayat 87 - doa untuk yang berhajat sangat mendesak

Sekian sahaja.. kesimpulan yang boleh aku dapat dari rancangan semanis kurma

No comments:

Post a Comment