Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Friday, December 18, 2009

Sarapanku Kacang Hijau

First time aku mencuba buat kuih Kacang Hijau ni. Kebetulan semalam semasa suami aku sibuk tengok perlawanan bola Malaysia menentang vietnam di sukan SEA di Laos, aku menyediakan minum petang - bubur kacang hijau. Oh ye.. aku mengambil kesempatan mengucapkan BRAVO pada pasukan muda malaysia, aku yang tak suka bola ni pun layan sebab aksinya mantap pada suku masa ke dua.
Berbalik kepada bubur tadi...Lebihan kacang hijau rebus tu aku buat kuih ini. Actually ni la first time aku buat.. alhamdulillah walaupun bentuknya tak berapa menjadi tetapi ia tetap sedap. Aku menggunakan resepi menggunakan santan bukan kelapa sebab kat rumah aku memang dah ada santan siap kotak. Kalau ada kelapa parut sebenarnya lebih mantap sebab kat kedai jual yang itu.

Aku baru tahu kuih kacang hijau ni ada pelbagai nama antaranya Kuih kasturi, Kuih Rengas dan Kuih Kacang Hijau. Aku tak bagi spesifik ingredient sebab nak buat kuih ni kena ada seni.. kalau sukat-sukat tu boleh tapi kekadang lari skit.. lebih senang aku cakap kalau buat kuih pertama kali tu.. tak jadi tu, lumrah.. kalau jadi tu, alhamdulillah.. perlu ada eksperimental dari segi sukatannya. Sebab kengkadang perlu banyak .. kengkadang perlu sikit.. so.. ikut kitalah.. rasa2 dah cukup kenyal jangan ditambah tepung lagi.. nanti gorengnya rasa tepung aje.. tak pun nanti macam makan batu pulak.. kena pandai2 budget sendirilah.. seni memasak tu penting.. lagi penting kalau rajin turun dapur.. boleh je.. insya Allah.



Okey berbalik pada resepi tadi tu, boleh jugak kalau dah penah buat bubur kacang tu.. lebihannya digunakan untuk buat kuih ni.. cuma tambahkan kelapa dan sedikit tepung supaya ia kenyal.


keylah.. resepinya dibawah...



RESEPI YANG MENGGUNAKAN SANTAN ATAU LEBIHAN BUBUR


Bahan-Bahan
utk inti (Bahan A)


1 paket kecil kacang hijau (direndam dahulu 1 - 2 jam atau sebelum tdo tu rendamlah)
air + 1 cawan santan
gula perang
garam
tepung gandum
1 helai daun pandan


utk kulit (Bahan B)
tepung gandum atau tepung beras
air
1 biji telur (kalau tepung gandum)
serbuk kunyit
Sedikit garam



Cara nak buatnya


Bahan A; Rebus kacang hijau sehingga agak hendak lembut. Jika masih agak keras tambahkan sedikit air lagi, toskan. Jangan tos kering sangat.. basah2 sikit.. kemudian bolehlah tambahkan gula perang, santan, daun pandan dan garam. Kacau sehingga kering dan lembut. Tambahkan tepung gandum sikit demi sikit sehingga dia likat supaya boleh dikaut ke dalam kuali. asingkan.

Untuk kulit (Bahan B); Masukkan tepung ke dalam mangkuk, letak air kacau sehingga sebati jika pekat tambah lagi sedikit demi sedikit air, masukkan telur, serbuk kunyit dan garam. Adunan ini seperti hendak mengoreng pisang.


Setelah siap, ambil inti kacang buat leper-leper atau kaut guna sudu jika terlalu lembik, kemudian masukkan ke dalam bahan B dan goreng di atas api yang sederhana. Goreng sehingga kekuningan. Angkat. Siap untuk disantap.



RESEPI MEMANG NAK GUNA KELAPA ATAU MEMANG NAK BUAT KUIH INI AJE


Bahan 1

1 cawan kacang hijau [rendamkan beberapa jam]
air secukupnya untuk merebuskan
gula pasir (ikut suka manisnya)
kelapa parut muda [putih saja]


Bahan2

tepung gandum
tepung beras
tepung jagung
kunyit serbuk
air kapur
air secukupnya
sedikit garam
minyak utk menggoreng



Cara


Kacang hijau direbuskan sehingga kacang hijau tu pecah/lembut dan kering airnya. [Jangan sampai hangus..nanti tak sedap]

Masukkan kelapa, gula dan tepung gandum. Kacau sebati dan sejukkan.
Ambil adunan sedikit dan bentukkan saperti bebola. Leperkan.
Bancuhkan bahan 2 untuk celupkan adunan kuih kacang.
Panaskan minyak dan gorengkan kuih kacang yg telah dicelupkan dgn bahan 2 sehingga kuning keemasan. Sejukkan dan hidangkan.

Okey.. simple jek...
Try lah..

No comments:

Post a Comment