Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Saturday, December 5, 2009

Ciri-ciri lelaki idaman 1 - Terima Seadanya!

Untuk kali ini aku telah membaca beberapa komik karangan motomi kyousuke dan aku telah memetik beberapa bahagian dari beberapa cebisan karyanya untuk diperbincangkan. Entah kenapa bila aku mula membaca komik karyanya, aku rasa seronok dan berharap fantasinya adalah realiti untuk setiap lelaki. Tetapi mungkinkah fantasi itu hanyalah anganan setiap wanita yang inginkan lelaki untuk menerima dirinya seadanya?

Mungkinkah perkataan "aku terima dirimu seadanya" itu hanya di bibir ketika sedang asyik bercinta dan setelah 4 tahun berkahwin semuanya "perlu diperbetulkan" atau "ditegur" walaupun perkara itu sebenarnya remeh. Misalnya "lambat tutup tingkap kereta ketika sudah sampai ke destinasi" atau "lambat bersiap" ataupun "lauk masin" dan banyak lagi hal remeh yang kelihatan.
Mungkinkah sudah sampai masanya untuk melihat bintik-bintik hitam dalam kanvas suami isteri? Mungkinkah sudah sampai masanya untuk memadam bintik-bintik hitam dalam satu kanvas yang putih? Bukankah lebih banyak putih dalam kanvas itu? sehingga titik-titik hitam itu sahaja menjadi perhatian? Fikir-fikirkan...
Dalam hubungan suami isteri terlalu banyak kelemahan yang akan terpamir setelah sekian lama bersama. Semasa bercinta kebanyakan teruna dara menyorokkan kelemahan masing-masing. Semuanya indah belaka. Cukup jarang melihat pasangan mempamerkan kelemahan masing-masing. Tetapi berapa ramai yang menerima kelemahan suami atau isteri seadanya? Berapa ramai yang suka mengungkit dan berapa ramai yang bercerai kerananya? Hanya kerana bintik-bintik hitam yang berada dalam kanvas suami isteri itu.


Kadang-kadang apabila pasangan suami isteri itu memang saling melengkapi pasti akan timbul pula hal remeh temeh untuk digaduhkan. Mungkin pergaduhan itu mengikat kasih sayang yang lebih bermakna dan mungkin juga pergaduhan itu boleh membawa kepada kemusnahan rumah tangga.

Ibarat karya seniman Allahyarham P. Ramlee dalam ceritanya seniman bujang lapuk. Sudin berkata "Pasal belacan pun kau nak pancung dia ke?" tetapi itulah hakikatnya dalam kehidupan seharian suami isteri, kadang kala perkara remeh sebegini, pergaduhan sering berlaku. Selalunya salah satu pasangan lupa dengan hari-hari lain yang selalunya betul tetapi bila satu hari "salah" maka beberapa hari yang silap itu semuanya diungkit. Dia lupa kepada hari-hari yang "betul" begitulah dilihat pada kanvas yang berwarna putih itu tetapi warna hitam itu merimaskannya.



"Hanya untuk menegur" itulah pandangan seorang pasangan yang inginkan kesempurnaan dalam hidupnya. Mungkin perlakuan pasangannya memberi kesan dalam kelancaran hidupnya hari itu, mungkin juga ia bersangkutan dengan pengalamannya hari itu yang tidak beberapa lancar maka pasangannya menjadi ''turning point' sebagai suiz kemarahannya ataupun dalam bahasa baiknya ''keperihatinannya'. Mungkin masalah itu besar dan mungkin masalah itu hanya perkara remeh temeh. Terpulang kepada ''pandangan menyeluruh" pasangan itu bahawa permasalahan itu sangat besar baginya.
Berbalik kepada ciri-ciri lelaki idaman 1 iaitu topik yang ingin dikupas adalah "Terima seadanya" bermaksud seorang suami itu perlulah menerima kelemahan isterinya seadanya. Mungkin isterinya pada mula-mula bercinta dulu kelihatan seperti seorang yang optimis tetapi setelah lama berkahwin barulah suami itu tahu bahawa isterinya seorang yang "sangat sensetif". Mungkin dia tidak sedar semasa bercinta dahulu bahawa bakal isterinya itu seorang yang sensetif kerana bakal isterinya menyorokkan sifat sensetifitinya itu ataupun dia memang seorang yang sensetif tetapi pada bahagian atau isu tersebut tidak pernah disentuh oleh boyfriendnya maka tidak terserlahlah sifat sensetifnya itu. Apabila sudah berumahtangga barulah suaminya tahu bahawa isterinya sangat sensetif orangnya.
Begitu juga dengan seorang isteri yang sebelum berkahwin dengan boyfriendnya kelihatan sangat berkaliber, kuat, wangi dan stabil tetapi bila sudah berumahtangga barulah disedarinya bahawa suaminya seorang yang panas baran, lemah, kuat kentut dan ekonominya tidak stabil. Maka berlakulah ketidakpuasan hati yang boleh menyebabkan runtuhnya rumahtangga tersebut.
Kepentingan konsep"terima seadanya" perlu ada dalam hidup pasangan suami isteri itu. Bukan bermaksud kelemahan itu tidak perlu diperbaiki. Kita perlu memberitahu pasangan kita kelemahannya dan menjadi satu tanggungjawab pasangan memperbaiki masalah itu dari hari kesehari. Jika masih berlarutan terimalah seadanya pasangan itu. Nilai-nilai positif perlu disemai dalam hati setiap pasangan. Doa semoga perubahan pasangan dari lemahnya kepada kuatnya. Bersabar dan lihatlah dari sudut yang putih dan kebaikannya yang lebih banyak. Insya Allah akan berubah juga dia.
Paling penting, ajaran islam perlu diamalkan. Maksud saya, suami sebagai pemimpin dalam keluarganya perlu dahulu menunjukkan contoh yang baik kepada isterinya.
Rasullullah s.a.w bersabda, "Didiklah isterimu dengan memberi nasihat dan tunjuk ajar. Jika degil pisahkan tempat tidur dan jika degil lagi, pukullah dia (pukulan yang bukan mendera). Didik isterimu dengan perasaan kasih sayang tanpa perasaan jemu walaupun mengambl masa yang panjang. Tegas dalam melayan kehendak isteri dengan tidak melanggar batas-batas syariat. Apabila berdepan dengan karenah isteri, suami hendaklah sentiasa kreatif, bijak dan sabar semasa bertindak.
Seeloknya ketika isteri sedang marah-marah, berleter, lebih baik suami berdiam diri dahulu. Marah jangan dihadapi dengan marah. Tetapi diam bukan bererti mengalah, hanya sebagai strategi. Setelah perasaan marahnya reda suami boleh menjelaskan perkara sebenar atau meminta maaf jika suami bersalah.
Pada suatu hari saidina Omar pernah dimarahi isterinya tetapi dia hanya berdiam diri sahaja. Sahabatnya bertanya kenapa begitu. Jawab saidina Omar, isteriku telah melayan nafsuku, melahirkan zuriat serta mengasuh anak-anakku, membasuh pakaianku, menjaga rumah dan hartaku.
Rasullullah s.a.w bersabda yang maksudnya, "Suami yang jelek ialah pada siang hari bergaduh dan memukul isterinya tetapi pada malam hari menyetubuhinya".
Dato Rahim Razali menegaskan "Isteri itu anugerah" dan amanah Allah. Setiap isteri ada kelemahanya dan ada kelebihannya begitu juga dengan lelaki. Ia lebih bersifat saling melengkapi. Oleh sebab itu, pasangan perlu menerima pasangannya seadanya! Mungkin kerana kelemahan itulah suami itu berkahwin dengannya agar menjadi pelengkap hidupnya. Sekiranya terdapat kelemahan pada isteri atau suami berbincanglah secara berhikmah tanpa menyakiti hati pasangannya itu. Mungkin mengambil masa yang panjang untuk mengubah tabiat atau karenah isteri/suami namun setiap pasangan itu pasti tersemai dalam hatinya untuk menjadi yang terbaik buat pasangannya.
Oleh itu, kepada hal remeh temeh "masak lupa letak belacan" itu maafkanlah... mungkin hari ini dia lupa dan membangkitkan kesedaran kita "hari ini dia lupa letak belacan" tetapi hari-hari dia tidak lupa "masak dengan belacan" kadang-kadang kita terlupa untuk sedar bahawa "hari ini seperti biasa dia letak belacan". Terimalah seadanya!
Wallahhulam...

No comments:

Post a Comment