Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Friday, December 18, 2009

Malaysia vs Vietnam di Sukan SEA, Laos. Malaysia Menang 1 - 0!

TAHNIAH MALAYSIA!
Aku Bangga dengan dengan Skuad Harimau Muda Negara yang beraksi pada Kejohanan Bola Sepak Sukan SEA 2009 di Vientiane, Laos kerana berjaya membawa pulang pingat emas untuk Malaysia dalam acara ini. Aku bukannya peminat sukan sangat lebih-lebih lagi bola sepak. Walaubagaimanapun, aku menemani suamiku menontonnya dirumah. Suamiku memang minat bola. Bukan senang melihat suamiku terpacak dirumah pukul 5 petang. Memang dia menanti-nantikan siaran langsung di TV. Menurut suamiku skuad yang diturunkan adalah Skuad Muda negara, Harimau Muda.. aku pun kurang arif mungkin itu barisan pelapis..


Mula permainan aku kurang beri perhatian. Lagipun, aku lihat pemain Malaysia kurang melakukan serangan dan nampak berat punggung untuk kejar bola. Lebih banyak bertahan. Tetapi aku pula yang terlompat-lompat diseparuh masa kedua. Bila pemain Malaysia kian rancak mengatur serangan dan sangat menyampah melihat Vietnam melambat-lambatkan permainan kerana penjaga golnya Tan Truong Bui menghadapi kecederaan tetapi tidak dibawa keluar.


Paling geram bila lihat banyak peluang sebenarnya skuad Malaysia menjaringkan gol kerana keadaan digawang penjaga gol tidak terkawal namun aku juga tabik hormat dengan Vietnam melihat bila penjaga gol Vietnam tu tidak dapat mengawal bola, ada 2 orang pemainnya menjaga gawang gol. Strateginya sangat cantik.


Cuma mungkin nasib tidak menyebelahi Vietnam kerana Mai Xuan Hop tergol di gawang sendiri.


Lastly, aku merasa berdebar bila masa kecederaan bermula, kelihatan pemain Malaysia lebih banyak bertahan. Bukan sahaja bertahan tetapi berkumpul dan menendang bola jauh membabi buta ke sebelah lawan. Mungkin sebaiknya skuad Malaysia perlu menyerang terus menambah mata dan bukan bertahan kerana risiko bertahan itu lebih tinggi dari menyerang.


Aku lihat seperti penjaga gol malaysia Mohd Sharbinee Allawee, seperti melakukan perbuatan yang sama dengan penjaga gol Vietnam melambat-lambatkan masa kerana kecederaan di masa tambahan menyebabkan masa kecederaan bertambah entah berapa minit sebelum visel penamat ditiup.


Aku berbanggalah dengan skuad muda ini, kerana prestasi permainan mereka membuatkan aku yang tak minat bola ini melompat-lompat cemas bila bola mendekati gawang gol tak kiralah lawan ataupun sendiri. Sehinggakan suamiku geleng kepala tengok gelagat aku.


Bagi aku yang tak reti bola ini, skuad muda ini perlu lebih mantap sebab kelihatan teragak-agak untuk menangkap ataupun merampas bola dari pihak lawan. Sebolehnya pemainan mereka biarpun selamba tetapi cergas dan penuh strategi dan kejutan. Macam Safi Sali.. huhuhu...


Tahniah buat K Rajagobal dan Skuad Malaysia! Kerja Keras anda memartabatkan semula bola sepak negara. Tahniah buat kerajaan Malaysia kerana usaha anda mencorakkan pelapis negara nampaknya berkesan! Tahniah buat rakyat Malaysia kerana kejayaan ini!


AKU CINTA NEGARAKU!
Kalau tak menang pun.. aku tetap sokong negaraku... dan kalau tak menang pun, aksi yang ditunjukkan pada suku masa kedua tu.. aku tetap tabik kat skuad.. kalau macam tulah.. aku pon boleh jadi peminat bola sepak.

Tahniah sekali lagi!

No comments:

Post a Comment