Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Tuesday, December 15, 2009

Doa Minta Rezeki, Keampunan dan Kedudukan yang baik

DOA MEMINTA REZEKI
Surah Al- Maa'idah - ayat 114



قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَيْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاء تَكُونُ لَنَا عِيداً لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً

مِّنكَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ

Isa ibni Maryam (pun berdoalah kehadrah Allah dengan) berkata: "Ya Allah, Tuhan kami! Turunkanlah kiranya kepada kami satu hidangan dari langit, untuk menjadi hari raya bagi kami, iaitu bagi kami yang ada hari ini dan bagi orang-orang kami yang datang kemudian, dan sebagai satu tanda (mu'jizat) daripadamu (yang menunjukkankebesaran dan kekuasaanMu); dan kurniakanlah rezeki kepada kami, kerana Engkau jualah sebaik-baik Pemberi Rezeki."



DOA MEMINTA KEAMPUNAN ALLAH
Surah Al-Qasas - Ayat 16

Maksudnya;
Ia merayu (dengan sesalnya); "Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menganiaya diri sendiri; oleh itu ampunkanlah - apalah jua kiranya - akan dosaku". ( Maka Allah Ta'ala menerima taubatnya) lalu mengampunkan dosanya; sesungguhnya Allah jualah yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani"


DOA MEMOHON KEDUDUKAN YANG BAIK
Surah Al-Israk - Ayat 80

وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا

Maksudnya;
Dan pohonkanlah (wahai Muhammad, dengan berdoa); "Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku ke dalam urusan ugamaku dengan kemasukkan yang benar lagi mulia, dengan cara keluar yang benar lagi mulia, dan berikanlah kepadaku dari sisimu hujjah keterangan serta kekuasaan yang menolongku".

No comments:

Post a Comment