Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Thursday, December 31, 2009

Konsep Ijarah dan sewa menyewa

Ijarah atau dipanggil sebagai sewa menyewa dari sudut bahasa adalah isim (nama) ertinya upah, ataupun sewa menyewa.

Dari segi syarak ialah sewa menyewa iaitu melakukan akad dengan mengambil manfaat sesuatu yang diteri dari seseorang dengan cara membayar bersesuaian dengan perjanjian yang telah ditetapkan dengan syarat-syarat.

Sewa menyewa dianggap sah dengan ucapan ijab dan qabul seperti “Aku sewakan ini kepadamu atau aku kontrakkan ini kepada kamu atau aku berikan manfaat (jasa) kepadamu selama satu tahun dengan bayaran sewa sebanyak dot ..dot”. Dari Imam Nawawi r.a di dalam Syarah Muhazzab menyatakan “Sesungguhnya ketentuan yang berbeza dengan mu’athah (jualbeli secara sling memberi tanpa ijab qabul) berlaku pada transaksi sewa-menyewa, gadai dan hibbah”.

Sewa menyewa atau ijarah dianggap sah hanya jika alat/nilai pembayaran yang digunakan adalah setimpal dan diketahui berapa jumlah sewaannya serta perlu dijelaskan jika ianya bukan berbentuk wang tunai.

Tidak sah menyewakan rumah atau kenderaan dengan sekiranya penyewa dianggap membayar sewa rumah dengan membaikpulih kerosakan atau mengecat seluruh tembok rumah dsbg.

Sewaan tidak terbatal sekiranya penyewa meninggal dunia. Sewaan terbatal sekiranya barang sewaan rosak dan tidak dapat dimanfaatkan oleh penyewa. Sewaan sebuah kereta yang dipandu dari Kuala Lumpur ke Kedah tidak akan terbatal jika kereta itu rosak semasa dinaiki kerana penyewa hanya menyewa manfaat dari kemampuan kereta tersebut untuk sampai ke destinasi bukan “kereta” itu.

Penyewa yang jujur dan berhati-hati dalam menggunakan barang sewaan tidak mempunyai kewajipan untuk menanggung kerosakkan yang dialami dari barang sewaanya. Namun sekiranya barang sewaan atau binatang sewaan itu digunakan tidak berhati-hati oleh penyewa maka ia menjadi satu tanggungjawab penyewa menanggung kerugian pemberi sewa.

Dari ayat diatas saya merumuskan begitu juga dengan rumah sewa. Kita menyewa rumah kerana manfaat dari kemampuan rumah itu didiami bukan menyewa “rumah” itu. Oleh sebab itu, sebarang kerosakan adalah tanggungjawab orang yang memberi sewa. Penyewa tidak menanggung kos baikpulih rumah tersebut. Begitu juga seperti mengecat rumah, membaiki paip tersumbat atau atap yang bocor.

Penyewa berhak untuk menuntut kos baikpulih yang telah didahulukan kecuali atas dasar budibicara penyewa untuk menghalalkan kos tersebut. Orang yang memberi sewa tidak berhak menolak tuntutan kos baikpulih yang telah didahulukan oleh penyewa bagi memperbaiki rumah sewaannya sekiranya “rumah” itu mengalami kerosakan lebih-lebih lagi kerosakan itu memang diketahui oleh orang yang memberi sewa. Sekiranya perkara itu berlaku, maka orang yang memberi sewa telah menyebabkan kerugian kepada penyewa dengan kata kasarnya memakan hasil duit sewaan haram selagi mana penyewa tidak menghalalkannya.

Inilah sebahagian yang aku pelajari dahulu.. dalam bahasa indonesia.. so aku translate ikut permahaman aku... sekiranya ada kesilapan sila beri tunjuk ajar.. sekian.

2 comments: