Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Wednesday, August 5, 2009

PC FAIR 2009 MENGHAIRAHKAN?

Setiap tahun sejak 2003 aku dan suami akan menunggu peluang untuk membeli pelbagai keperluan pekakasan baru untuk kegunaan komputer dirumahku. Biasanya suamiku yang ghairah untuk membeli atau melihat gajet-gajet baru yang berada dipasaran semasa. Pada tahun ini, dia begitu ghairah untuk melihat kamera DSLR yang banyak dipasaran. Namun disebabkan ekonomi yang agak merudum, dia membuat pemerhatian dan mendapatkan info sebanyak mungkin sebelum membeli.

Sejak tahun 2003, aku melihat perkembangan PC Fair dari semasa ke semasa.. memang tak dinafikan PC Fair banyak mempengaruhi pembelian lebih-lebih lagi barang-barang dijual secara terus dan murah dari harga pasaran biasa. Kalau ke sana pasti tidak balik dengan tangan kosong. Setiap kali PC Fair pastinya paling minima aku dan suami akan membeli lebih kurang RM300.00 dan pastinya suamiku akan redeam pembeliannya dari PIKOM.

Namun sejak keghairahan aku dan suami membeli barang di PC Fair, aku semakin lama semakin tidak tahan untuk menyuarakan ketidakpuasan hatiku. Kadang-kadang aku merasakan yang aku bukan berada di PC Fair tetapi berada di Fun Fair ataupun berada di sebuah negara asing ataupun berada di pertunjukan model kecantikan ataupun berada di tepi pantai.. entahlah.. aku pun tak dapat menafsirkannya.




Dari baju beragam T-shirt pelbagai warna ke baju seragam menutup tubuh dan kini baju yang tidak cukup kain ditayangkan. Kalau dulu, pekerja-pekerja ini hanya menjaga kedai ataupun mengedarkan risalah di hadapan booth mereka, kini mereka ini begitu berani menayangkan pakaian mereka untuk dirakam. Apa yang aku lihat kini ramai yang membawa kamera bukan untuk dijual tetapi untuk merakam perempuan-perempuan yang menayangkan susuk tubuh mereka untuk disantap oleh mata-mata lelaki. Aku tak pasti sama ada mereka melakukannya secara sukarela ataupun kerana dipaksa oleh bos mereka. Namun, aku lihat mereka seakan-akan seronok berpakaian demikian. Booth-booth semakin ghairah menayangkan pekerja mereka dengan pakaian senteng, berseluar pendek, berbaju tiada lengan, hanya menutup bahagian dada sahaja.























Kalau mahu menarik perhatian, kenapa tidak BOGEL terus? kan senang.. buat tarian bogel kat situ!! Geram sungguh aku! Aku pasti booth-booth mereka akan dipenuhi.. tapi..bukan untuk membeli.. cuma cuci mata je! Sebenarnya dari dulu lagi aku ingin menyuarakan namun tidak mempunyai peluang.



















Aku harap akan ada tindakkan yang dibuat oleh PIKOM tentang hal ini. Ia bukan sahaja menyakitkan hati tetapi juga menyakitkan mata memandang. Aku harap juga ada pihak dari kerajaan ataupun NGO yang menegur perilaku hal ini dan PIKOM perlu mengambil tindakkan mengenai garis panduan booth-booth mereka bukan sahaja dari segi keselamatan tetapi juga dari segi moral dan tatasusila. Ramai rakyat Malaysia kini yang lupa pada rukun negara "Kesopanan dan kesusilaan". Mereka tahu mengaut untung sahaja!

No comments:

Post a Comment