Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Monday, August 30, 2021

Nasi Lemak KL guna Presure cooker

 

Member tanye.. camner nak masak nasi lemak KeyEll...


Nasi lemak KL?  Aku rasa semua ingredient sama je .. namanya nasi lemak juga.. 

cuma ada yang jenis ringkas dan ada yang renyah sikit nak buat.  Tempohari aku masak nasi lemak tapi pakai presure cooker... ikut la ... kalau kau pakai noxxa mungkin satu minit je nasi lemak dah siap.. tapi aku pakai manual pressure cooker.. lambat sikit... 7 minit...(ikut berapa pot masak.. kalau satu 2 pot.. 2 3 minit) tapi kalau kau nak normal.. pakai je rice cooker biasa.. nak masak tu tekan cooker..sampai ler dia keep warm sendiri..


Resepi nasi lemak presure cooker aku


Masak utk 14 orang

kalau kau nak makan berdua... kurangkanlah potion dia ikut keperluan.

Nasi

___


Beras 6 cup

Air 4.5 cup

Santan kara 4.5 cup

2 batang serai di titik

1 biji bawang merah sedang2 saiznya dimayang halus

Daun pandan 3 helai di simpul

Sedikit garam


Beras basuh, buang airnya.  Masukkan dlm presure cooker.  Masukkan bahan diatas. Gaul.  Rasa garamnya ngam2.  Buka api sedang mcm nak masak kari.  Nampak dah suam2.. tutup periuk dan lock.  


Set time kat hp 7 minit

Dah 7 minit matikan api, biar di depresure sendiri.  Buka dan check nasi. Gaul nasi tu. Kalau nampak mcm mentah, tuang air agak2.  Tutup presure cooker .. masak dlm 2 minit.  Bila presure dah hilang.. bole prepare makan..


Bahan sampingan

________________

Telur.. boleh buat telor mata atau telur dadar atau telur rebus.. kalau aku, aku suka buat telor mata atau telur dadar.


Goreng sikit ikan bilis dan kacang tanah.  Ikan bilis nak goreng lebih pun tak pe... nanti boleh masukkan sikit kat sambal masa masak sambal.


Pastu .. kalau nak simple.. timun hiris.. kalau nak leceh sikit.. tumis kangkung.. 
Tumis kangkung - macam biasa la... bawang + ikan bilis tumis.. masukkan kangkung + garam.. settle.



Sambal

____

Masak mcm sambal je la..

Lebihkan bawang merah dan blend ikan bilis


kalau nak detail.. aku tak pandai.. sebab aku pun masak campak2..

Bawang merah dan bawang putih blend atau tumbuk..

Pakai cili giling boleh, pakai cili kisar kedai pun boleh..

Asam jawa boleh, asam keping pun boleh

ikan bilis blend.. ikut suka banyak mana..


mula2 

Tuang minyak masak - minyak banyak tak pe.. 

tumis cili kisar.. sampai dia naik minyak.. masukkan bawang blended tadi..

masukkan ikan bilis blend..kalau nak bubuh ikan bilis biasa pun ok.. tambah je..

kacau lagi sampai naik minyak.. minyak biar bergenang/ berkuah takpe..

👆 ni gambar sambal orang lain.. tapi nak tunjuk minyak sambal ni.. 

masukkan asam jawa .. garam dan gula.. masukkan garam sikit2 sebab ikan bilis dah masin..

rasa.. imbangkan asam jawa dengan garam dan gula..

settle.. nanti nak makan.. asingkan la minyak sambal tu.. tinggalkan sambal je..

masukkan dalam pinggan..  settle...

Kalau nak tambah jawa stail.. goreng tempe sikit.. perghh.. macam gambar kat atas sekali tu.. ada tempe tapi dah salut sambal.. yang gambar atas tu aku ler masak..

macam makan kat kedaii da..


Nasi lomakkk....

Nasi lemak sedap makan dengan kopi susu atau teh tarik.. 

Selain tu boleh la tambahan 

Sambal sotong ke

ayam goreng ke

Paru goreng ke..

Good luck fren..

Kalau aku buat nasi lomak.. aku try buat video eak.. aku pm nanti..

No comments:

Post a Comment