Itu saya

Itu saya
Aku sayang negaraku. Tanah air ku. Agamaku. Bangsaku & keluargaku.

Mari faham isi AL-QURAN..

Mari sama-sama kita dengar tafsir AL-QURAN semoga hati kita lembut dan dapat hidaya

CLICK |> FOR THE NEXT SURAH.

Monday, December 6, 2021

Bihun Goreng Viral

Kisah Bihun viral..

Simpan sini... nak masak senang... boleh search je balik..

Aku amik dari beberapa laman .. mohon dihalalkan... dan kalau korang nak masak... boleh la test jugak... ermm.. sedap...

BIHUN SEDAP (bihun 12 sudu teh gula)
Kredit: Mohd Shukur




Utk resepi ni aku pakai 2 sudu gula (sudu biasa yang buat makan tu)


Salam semua, saya dah cuba mihun yang semua orang kata banyaknya letak gula? saya ikut betul2 resepi di bawah memang betul2 SEDAP!. Secukup rasa. Tak rasa manis gula pun. Seimbang rasa mihun ni. Saya tambah taugeh dan kucai sikit sebab suka makan mihun letak taugeh. Memang akan masak lagi guna resepi ni.
Patutlah kita dulu kalau balik kampung Opah kita masak beriya kita makan. Simple je cara mereka. Rilek je takde sebarang sos pun.
* Udang kering tu dalam 2 sudu besar.
* Sudu teh = sudu kecil size sudu KFC tu
*MSG = saya guna secukup rasa Maggi
Saya sertakan kembali resepi dari saudari kita share dulu. Resepi tradisi dari arwah tok nek beliau. Terpulang pada cara masing2, saya rasa terpanggil untuk cuba lebih2 lagi kalau resepi turun menurun ni.
Edited : Bertenang semua.. 12 sudu gula tu saya menggunakan sudu kecil kfc tu, mungkin tu sudu yang ada dalam bekas garam gula di dapurnya. Orang dulu2 kalau bagi resepi guna genggam / agak2 hahaha. So kita follow je, taknak pun takpe 🙂 Selera masing2 kan.
Edited Lagi.
Alahai kisah gula. Sebab curious saya pegi timbang gula setiap jenis sudu dan termasuk sudu sukatan yang tepat. Sukahati nak pakai sudu yang mana. Jangan terlebih sudu dari kuah je 😆😆
********************************************

Kredit: Februari 2020 time PKP , empunya resepi 

Mizs Mieyza 


Hari Sy masak bihun yg agak mewah pada zaman arwah toknek saya...bihun yg agak rare pada zaman dia...penuh aromatik..yg penting authentic resipi dari arwah Tok nek saya...maybe Sama pembuatannya dgn setengah org kat sini..tp bagi Sy ni lah makanan yg arwah Tok nek selalu buat masa dia sihat dulu...kami mmg rapat dari Sy kecik..blh dikatakan 60% Sy duduk dgn arwah Tok nek Dan arwah Tok Sy berbanding dgn family..sbb arwah ayah Sy dulu berniaga kedai makan..disini Sy lampirkan resipi macamana cara pembuatan bihun ni..semoga menjadi asbab mengalirnya pahala kepada arwah2 yg telah kembali menemui pencipta-NYA..
BIHUN GORENG UDANG KERING
BAHAN2
1 PEKET BIHUN (RENDAM AIR BIASA)
UDANG KERING SEPEKET KECIK
BAWANG ROSE 3 BIJI*
BAWANG PUTIH 2 ULAS*
CILI KERING 4 BIJI*
BELACAN BAKAR (SIKIT SAJA)*
ASAM JAWA (AGAK BESAR DUIT 20SEN)*
GULA 12 SUDU TEH
MSG 2 SUDU TEH
GARAM ½ SUDU TEH × 7
SERBUK KUNYIT ½ SUDU TEH*
CARA2
BAKAR BELACAN
BLENDER BAHAN YG BERTANDA * SAMPAI HANCUR (AIR JANGAN BANYAK)
GORENG UDANG KERING DALAM MINYAK..BILA AGAK MASAK MASUKAN BAHAN BLEND TD..TUMIS SAMPAI NAIK BAU..
MASUKAN PERASA..TUMIS SEKETIKA LAGI..BILA NAMPAK PECAH MINYAK BARU MASUKAN BIHUN..
KACAU SEBATI BIHUN..BUKA API SLOW UTK DAPATKAN HASIL BIHUN XHANCUR..BIAR BIHUN JD LEMBUT SENDIRI...KALAU PERLU HANYA MASUKAN SEDIKIT AIR
NAK TAU BIHUN DAH MASAK ELOK..KITA AKAN NAMPAK ASAP DI PERMUKAAN ATAS BIHUN..
SELAMAT MENCUBA...ILMU ALLAH SEMATA2..SY XPANDAI APA2
Kredit: nur aisya mahn


MIHUN GOREN CAMPAK





Panaskan minyak

Masukkan bawang putih beberapa ulas dan tumis sehingga kekuningan

Masukkan bawang besar yang dah diblend... selalu kalau sebungkus mihun bubuh 2 ulas bawang besar sedang2 saiznya... kalau guna cili kisar... tumis cili kisar dulu baru letak bawang besar yang diblend.

Masukkan serbuk cili + air dan tumis sehingga pecah minyak

Masukkan isi ayam ke isi daging ke seafood ke... iku suka..

Masukkan fishball ... tumis sehingga kering..

masukkan telur 2 biji...

Masukkan soso dan kicap manis .. @masin saya suka lebihkan sos..

letak lobak /sayur

Perlahankan api... masukkan secukup rasa.. 1 sudu setengah... toksah boh garam dah..

masukkan mihun yand tos dan dipotong tadi..

masukkan kobis/togey/sawi.... goreng lama skit biar kering skit dengan api perlahan ... 

siap...


No comments:

Post a Comment